Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Börjat att få något mycket märkligt på min V70 (-10). Nämligen varje gång jag tvättar bilen (3 sista ggr i automat utan borstar, ja ja, jag vet lat har jag blivit), så börjar gnissla även på de minsta ojämnheter på vägarna, det verkar komma från höger fram, låter lite som en gammal fjäder. Det märkliga är att det försvinner efter en dag.
Vad f*n kan detta vara?
Användarvisningsbild
av Spid3r
poseidon skrev:Vindrutetorkararmen gnisslar ibland på min v50, sitter en fjäder där. Samma?
Nja, det låter mer som dämpare/fjäder höger fram...men att det försvinner...det är märkligt.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Det är trologtvis gummi mot metall som gnisslar.
Mellan fjädern och stötdämpartalriken sitter en gummibit. När den blir blöt kan det börja gnissla. Prova nästa gång att köra utan underredsspolning och fälgtvätt, då borde det inte gnissla.
Samma sak med torkarbladet, det kan ibland gnissla när det går "tort" eller får för hög friktion av någon orsak.
Användarvisningsbild
av Spid3r
NordmanV8 skrev:Det är trologtvis gummi mot metall som gnisslar.
Mellan fjädern och stötdämpartalriken sitter en gummibit. När den blir blöt kan det börja gnissla. Prova nästa gång att köra utan underredsspolning och fälgtvätt, då borde det inte gnissla.
Samma sak med torkarbladet, det kan ibland gnissla när det går "tort" eller får för hög friktion av någon orsak.
Det låter mycket logiskt, det är bara att jag har aldrig haft det problemet tidigare.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Hadde samma problem på min Passat. Frågade på verkstan och fick som svar att det kan bli så när man sänker bilen...
Användarvisningsbild
av Spid3r
NordmanV8 skrev:Hadde samma problem på min Passat. Frågade på verkstan och fick som svar att det kan bli så när man sänker bilen...
Gjorde du någon åtgärd? Vad ska man göra för att bli av med detta?
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Jag körde med silikonspray, då slutade det... Men det kom tillbaka efter ett tag. :???:
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]