Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Momentum skrev:
"Slipping lock-up
Is a function which provides gentler engagement with dampened vibration and lower noise when using the lock-up gear"

Alltså för att slippa "brum" och vibrationer, som någon annan skrev så har man nu förbättrat torsionsdämparen som då gör att man kan slänga på full LU mycket oftare/tidigare
Jag förstår inte riktigt vilka brum och vibrationer det är man talar om. Är det låst, är det låst, vad har det med vibrationer att göra? Det måste finnas väldigt goda skäl att ha något annat läge än låst läge, både för bränsleekonomi, värmeutveckling och slitage.
StringerBell skrev: Sedan fanns det en anledning till att jag skrev "av din erfarenhet"; jag är tveksam till att riktig lock-up alls används på lägre växlar ens på de 6vxl geartronic på större modeller.
Momentum skrev:Ska försöka notera hur den uppför sig på de lägre växlarna
Ja, det vore intressant. T.ex. genom att köra konstant med låg hastighet i en backe. Då SKALL på rationella grunden en växel som kan låsas, låsas. Som sagt, jag får det på de två högsta växlarna bara. Tänk bara ett läge där man kör på terpentinväg uppför i Norge med husvagn bak...
Användarvisningsbild
av Momentum
StringerBell skrev:
Jag förstår inte riktigt vilka brum och vibrationer det är man talar om. Är det låst, är det låst, vad har det med vibrationer att göra?
Prova att segdra en momentstark manuell på hög växel, på min förra V70N D5:a vibrerade backspegel så att man inte såg klart bakåt, men motor drog utan problem på sexan :D

StringerBell skrev:
Momentum skrev:Ska försöka notera hur den uppför sig på de lägre växlarna
Ja, det vore intressant. T.ex. genom att köra konstant med låg hastighet i en backe. Då SKALL på rationella grunden en växel som kan låsas, låsas. Som sagt, jag får det på de två högsta växlarna bara. Tänk bara ett läge där man kör på terpentinväg uppför i Norge med husvagn bak...
Det där var svårt, om man ska få en låg växel att ligga i så går det så sakta så att momentomvandlaren behövs
Men rent allmänt så använder lådan inte LU eller slirande LU speciellt mycket, den växlar hela tiden upp, redan vid 1500 rpm vill den ha nästa växel, sen kan man känna genom att det finns lite "brum" och vibrationer att den kopplar bort momentomvandlaren tidigt

Som jag sagt tidigare, en helt annan upplevelse numera
Användarvisningsbild
av philipsguy
En fråga som jag tror hamnar inom topic, med MY11 kan man starta på tvåans och rent av treans växel om man kör i manuella läget. Tjänar jag någon milliliter diesel på att starta på en högre växel? Sliter det på transmissionen? Att starta på tvåans växel rekommenderas i manualen vid vinterväglag.
Användarvisningsbild
av Momentum
philipsguy skrev:En fråga som jag tror hamnar inom topic, med MY11 kan man starta på tvåans och rent av treans växel om man kör i manuella läget. Tjänar jag någon milliliter diesel på att starta på en högre växel? Sliter det på transmissionen? Att starta på tvåans växel rekommenderas i manualen vid vinterväglag.
Vilken sida i manualen läser du? Det är trean (3) som betraktar som vinterläge
sid 108 i V70_XC70_owners_manual_MY11_SE_tp11768.pdf

Geartronic – Vinterläge
Det kan underlätta att komma iväg i halt väglag
om 3:ans växel läggs i manuellt.
1. Tryck ner bromspedalen och för växelspaken
från läge D till ändläge vid +/– –
instrumentpanelens display skiftar tecken
från D till siffran 1.
2. Stega upp till växel 3 genom att trycka fram
spaken mot + (plus) 2 gånger – displayen
skiftar tecken från 1 till 3.
3. Släpp bromsen och ge försiktigt gaspådrag.
Växellådans "vinterläge" gör att bilen rullar iväg
med ett lägre motorvarv och reducerad motorstyrka
på drivhjulen.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Momentum skrev:
philipsguy skrev:En fråga som jag tror hamnar inom topic, med MY11 kan man starta på tvåans och rent av treans växel om man kör i manuella läget. Tjänar jag någon milliliter diesel på att starta på en högre växel? Sliter det på transmissionen? Att starta på tvåans växel rekommenderas i manualen vid vinterväglag.
Vilken sida i manualen läser du? Det är trean (3) som betraktar som vinterläge
Ok my bad 8)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]