Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
mattdahl skrev:Nu har jag bytt bil.

De hade dock missat att sätta på dragkroken, så det ska jag få ditsatt lite senare. Som kompensation sätter de dit ett 12v-uttag bakom infotainment-panelen när de ändå har in bilen på verkstan igen.

Har inte hunnit se bilen i solljus ännu eftersom det har varit dåligt väder hela tiden. Men den är riktigt snygg även när det är mulet ute, och det kan väl inte direkt bli sämre i solljus.

Inredningen var skitsnygg. Ljusa, beiga skinnstolar, kombinerat med svart instrumentbräda och dörrar med både svart/beige.

Har redan hunnit köra 80 mil med den och den är betydligt mer komfortabel än vad V50:n var.

Tycker att automatlådan växlar lite konstigt, men det är väl så den ska vara kanske. Upplever att den ligger på för höga växlar istället för att växla ner när man saktar in, och bilen liksom vibrerar. Ungefär som när man kör manuellt och glömmer att växla ner i en kurva eller liknande där man måste sakta farten. Men det kan ju vara en vanesak också.

Riktigt nöjd med bluetoothen till telefonen, och att man får kontaktboken och allt i bilens display. Hade bluetooth i V50:n också, men den var inte integrerad i stereon på samma sätt, utan var en extern sak.

Hunden gillade bilen också. Han kan ligga ner, men ändå se ut genom rutorna. Dessutom kan han ligga längs med sidan, vilket inte gick i V50:n.

Så bilen får helt klart godkänt. Bilder kommer. Just nu är den ordentligt skitig plus att det regnar hela tiden så det är blir inga bra bilder.

/Mattias
Grattis! ja, då är problemet med lådan det motsatta mot tidigare....

Bra val med klädsel och panel. När modellen var ny och jag beställde min har jag för mig att det bara fanns beige med beige panel, och då är ju allt beiget: knappar, ratt, bälte... vilket gör det grymt svårt att hålla efter.... så ditt val är både snyggt och praktiskt./PH
Användarvisningsbild
av PaNi
Grattis till nya bilen!
Jag har precis gjort nästan samma byte som du; från V50 D5 till V70 D3. Samma inredning (grymt snyggt med ljust och mörkt läder blandat), fast jag valde "kaper-grön" lack, manuell låda och sportchassi. V70 känns betydligt mer "premium" än vad V50 gjorde, även om V50:n allt var roligare att köra. V70 är lite mer "raggarbil", trots sportchassit.

Efter 250 mil är det nog "driver support-paketet" som är roligast. Grymt häftigt med en cruisecontrol som bromsar och håller avståndet till bilen framför. Måste vara ännu bättre i kombination med automatlåda, jag måste ju trots allt växla då och då. Kanske tur det så man inte somnar bakom ratten.
av mattdahl
PaNi skrev:Grattis till nya bilen!
Jag har precis gjort nästan samma byte som du; från V50 D5 till V70 D3. Samma inredning (grymt snyggt med ljust och mörkt läder blandat), fast jag valde "kaper-grön" lack, manuell låda och sportchassi. V70 känns betydligt mer "premium" än vad V50 gjorde, även om V50:n allt var roligare att köra. V70 är lite mer "raggarbil", trots sportchassit.

Efter 250 mil är det nog "driver support-paketet" som är roligast. Grymt häftigt med en cruisecontrol som bromsar och håller avståndet till bilen framför. Måste vara ännu bättre i kombination med automatlåda, jag måste ju trots allt växla då och då. Kanske tur det så man inte somnar bakom ratten.
Jo, V70:n är mer premium än V50:n, och det var precis det jag var ute efter. Eftersom jag hade en V50 R-design med 18"-hjul så var den väldigt stötig, även om den var väldigt kul att köra. Eftersom jag kör så pass mycket, 4-5000 mil per år, så ville jag ha något som var lite mer komfortabelt.

Egentligen skulle jag inte byta bil nu, men eftersom jag kört så pass mycket så stämde inte längre kalkylen i leasingavtalet och det innebar en massa övermilskostnader för företaget. Så chefen gick med på att byta bil i förtid, och jag fick då villkoret att bilen inte skulle bli dyrare än den jag redan hade, per månad. Så tyvärr fick jag inte med några extra paket, utan fick nöja mig med Business premium, tidur, dragkrok och nyckelavstängning till airbag. Men jag är nöjd med att ha fått in en V70 på samma budget som en V50.

Automatlådan valde jag av ren lathet. Jobbar mycket i Göteborg och köerna i olskroksmotet/tingstadstunneln gör att det är väldigt behändigt med en automatlåda.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Grattis till bilen - snygg färg :wink:
Personligen är jag inte så förtjust i Volvos nya fälgprogram. Vågade inte köpa Balder obesedd, det gjorde jag med min förra bil och jag var aldrig 100% nöjd med Canicula som jag hade på den...
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]