Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjolnir
Hej

Jag har nyligen köpt en V70 2.0F -08 som jag är riktigt nöjd med. Det slog mig nyligen att det under våren varit problem med dålig etanol som förstört motorn (det var väl insprutningen?). Är det någon som vet om det går att se om bilen är skadad av dålig etanol? Jag vill ju gärna veta detta medan jag har garantier från den handlare där jag köpte bilen. Jag har alltså inga problem nu och bilen går bra.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vart har du hört att Etanolen skulle ha varit problematisk under våren?
Inget jag varken läst eller hört om, så utveckla gärna det!
av JHg
av Psyko
Fjolnir skrev:Hej

Jag har nyligen köpt en V70 2.0F -08 som jag är riktigt nöjd med. Det slog mig nyligen att det under våren varit problem med dålig etanol som förstört motorn (det var väl insprutningen?). Är det någon som vet om det går att se om bilen är skadad av dålig etanol? Jag vill ju gärna veta detta medan jag har garantier från den handlare där jag köpte bilen. Jag har alltså inga problem nu och bilen går bra.
Om den skulle ha tagit skada av dålig etanol så kommer inte det gå under Nybilsgarantin.
Det är ju inte Tillverkaren av bilens fel att producenterna av etanol ändrar innehållet
och som i sin tur skadar motorn/insprutningsdetaljer i bilen :roll:

Däremot har ju bensinbolagen tagit till sig kritiken och står ev för kostnader relaterade till
bränsleproblemen.
av MattiasD
Du märker det då motorn blir svårstartad och får en ojämn gång.

Det är knappt 1 % av bilarna som fått problem så riksen att du drabbats är inte så stor. Och numera kontrolleras halten sulfat som var boven till problemet. Ett känt problem i t ex USA men varför lära sig av andra...

DN Motor bör unvikas som källa. Kika på SPIs kommentar istället:

http://www.spi.se/kommentar.asp?komm=81
av Fjolnir
Psyko skrev:
Fjolnir skrev:Hej

Om den skulle ha tagit skada av dålig etanol så kommer inte det gå under Nybilsgarantin.
Det är ju inte Tillverkaren av bilens fel att producenterna av etanol ändrar innehållet
och som i sin tur skadar motorn/insprutningsdetaljer i bilen :roll:

Däremot har ju bensinbolagen tagit till sig kritiken och står ev för kostnader relaterade till
bränsleproblemen.
Nej, men om den redan var skadad när jag köpte den för en månad sen får handlaren stå för det, det var så jag tänkte.
av Rådlös
Jag säger som MattiasD: Du bör undvika DN som faktakälla, men om du misstänker något så tycker jag att eventuella misständningar och startproblem bör ha registrerats i bilens styrdator. Åk till någon oberoende bilverkstad och lägg fram ditt problem. Be dom samtidigt läsa av "loggboken" så får du väl veta i klartext. Och som vi ser i inläggen, oljebolagen är välvilligt inställda till att bistå eventuella omkostnader.

Jag har också nyligen köpt en likadan som din V70 2.0 F -08, och skall in på 4000 milservice om någon vecka. Då skall jag disskutera just det här med verkstaden.
av Rådlös
Uppdatering i tråden.
Jag har just 9/8 fått 4000-milservicen utförd. Jag frågade om detta med den förorenade etanolen under våren. (Jag har själv inte haft några problem). Om det har varit någon störning, så finns det felkod i styrdatorn. Detta gäller även om inte varningslampan har tänts, vilket kan vara möjligt. Men då skulle man i dom flesta fall ha märkt att bilen inte går som den skall.
Så om Fjolnir har känt att bilen inte var korrekt, bör han uppsöka en verkstad för att läsa av felkoder. Dom flesta som hade fått problem med föroreningarna, var taxibilar, berättade "min personlige servicetekniker", som det heter numera. Lite annorlunda mot förr. Nu kan man vara med och titta på och servicetekninkern berättar lite hur han gör och varför, om man ser intresserad ut. Fast det blir lite "störande" ibland när alla hans andra kunder ringer och vill prata om sin bil. Han får jobba rätt mycket med mobiltelefonen på axeln. Men det kanske stärker känslan av personligheten?
av Fjolnir
Rådlös skrev:Uppdatering i tråden.
Jag har just 9/8 fått 4000-milservicen utförd. Jag frågade om detta med den förorenade etanolen under våren. (Jag har själv inte haft några problem). Om det har varit någon störning, så finns det felkod i styrdatorn. Detta gäller även om inte varningslampan har tänts, vilket kan vara möjligt. Men då skulle man i dom flesta fall ha märkt att bilen inte går som den skall.
Så om Fjolnir har känt att bilen inte var korrekt, bör han uppsöka en verkstad för att läsa av felkoder. Dom flesta som hade fått problem med föroreningarna, var taxibilar, berättade "min personlige servicetekniker", som det heter numera. Lite annorlunda mot förr. Nu kan man vara med och titta på och servicetekninkern berättar lite hur han gör och varför, om man ser intresserad ut. Fast det blir lite "störande" ibland när alla hans andra kunder ringer och vill prata om sin bil. Han får jobba rätt mycket med mobiltelefonen på axeln. Men det kanske stärker känslan av personligheten?
Jag har inte haft några problem, jag var bara nyfiken. Men vi har kvaddat bilen, så jag tror inte jag behöver kolla några felkoder :-( Kan rapportera att krocksäkerheten i nya V70:n är god... Ca 80 knyck ner i diket efter att en mötande bil kört in i sidan på oss i 90 knyck och det utan en skråma på någon i hela familjen som var med... Men eventuell dålig etanol är inte det mest aktuta problemet på den bilen längre, det är ett som är säkert.
Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]