Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjolnir
Hej

Jag har sökt utan att hittat något bra svar. Jag har kvar mina vinterdäck från min V50 och jag undrar om jag kan ha de på den nya V70:n. Dimensionen på däcken är 205/55/r16, men det ska ju vara 205/60/r16. Funkar det? Dimensionen blir ju ca 2 cm mindre, är det okej eller? Fälgarna ska ju vara desamma.
Användarvisningsbild
av micke011
Finns många sajter som tillhandahåller omräknare mellan olika dimensioner, testa http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp eller googla. Specifikt mellan de två dimensionerna är skillnaden 3,2% vilket är OK enligt lag och ordning, men det ger motsvarande avvikelse på hastighetsmätaren och det är ju bara du som kan säga om det är OK eller inte.
av Fjolnir
micke011 skrev:Finns många sajter som tillhandahåller omräknare mellan olika dimensioner, testa http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp eller googla. Specifikt mellan de två dimensionerna är skillnaden 3,2% vilket är OK enligt lag och ordning, men det ger motsvarande avvikelse på hastighetsmätaren och det är ju bara du som kan säga om det är OK eller inte.
Tack för svaret. Jo, jag använder just alltombilen.com för att se hur stor skillnaden var. Att hastighetsmätaren visar (ytterligare) några km/h för mycket kan jag leva med, jag har ju ändå en GPS. Men man får inte sämre vägegenskaper eller några andra viktiga försämringar av att köra på fel dimension? Jag vill ju inte tumma på säkerheten.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av micke011
Vet inte med säkerhet men det låter inte troligt att något skulle påverkas i någon större utsträckning, däcken du har motsvarar ju de som "ska" sitta på i alla vitala avseenden, 16" och 205mm breda, att du får lite lägre vägg på däcken i och med att det är 55-profil, dvs 55% av däckets bredd, istället för 60..nä det tror jag inte ska göra någon skillnad alls annat än att komforten kanske kan bli lidande en aaaaning men samtidigt får du ju liiite bättre köregenskaper med den lägre profilen.

Utan att veta mer än texten ovan, behöve[…]

Eftersom jag inte lyckats reda ut vilken av de 2 s[…]

Aha! :-) Syns inte på den bilden men tonade […]

Enligt skf 75Nm och ytterligare 45°