Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikeS80
Jag funderar på att byta ut min V70 till en ny. Jag har länge stört mig på att min nuvarande V70 har färgnyansavvikelser mellan stötfångare och övriga delar av bilen.

Jag har studerat olika färger på nya V70 bilar och noterat smärre färgnyansavvikelser på dessa bilar också, men inte nivå med min nuvarande V70.

Är det någon annan som noterat samma fenomen?
Vilken färg kan anses som bäst färgkoordinerad mellan stötfångare och övriga delar av bilen?
Har någon noterat om det sker förändringar över tiden med avseende på ovanstående problematik?
Senast redigerad av 1 mikeS80, redigerad totalt 0 gånger.
av Mr T
Jo jag har också sett detta.

På min förra S80N så diffade det också en del mellan stötfångare och resten av bilen.

S80N'n var Oystergrå och det är även min nuvarande V70II. På V70n är det dock inte lika stor skillnad.

Säkra färger torde vara i första hand svart och vitt, mörkare färger som t ex Savilegrey (snygg färg med rätt fälgar till!).

Halvmörka metallicfärger torde vara de känsligaste, oystergrå, shimmerguld etc.

//Mr T
av mikeS80
Mr T skrev:Jo jag har också sett detta.

På min förra S80N så diffade det också en del mellan stötfångare och resten av bilen.

S80N'n var Oystergrå och det är även min nuvarande V70II. På V70n är det dock inte lika stor skillnad.

Säkra färger torde vara i första hand svart och vitt, mörkare färger som t ex Savilegrey (snygg färg med rätt fälgar till!).

Halvmörka metallicfärger torde vara de känsligaste, oystergrå, shimmerguld etc.

//Mr T
Jag är inne på samma spår och kikar på mörka färger som Svart Metallic, Caspian blå och Savile grå. Jag är dock mest osäker på Savile grå då grå bilar har en tendens att vara svåra att färgmatcha.

Någon som har erfarenhet av Savile grå?
av Lövet
Silver och andra ljusa metalliclacker lär vara svåra att matcha på ett bra sätt.

Men jag kan inte säga att jag noterat att det skulle vara ett problem på fabriksnya bilar? Däremot vid lagningar brukar man ju se nyansskillnader. Men jag har nog aldrig sett det på helt nya bilar.
av Mr T
andreas_lofgren skrev:Men jag kan inte säga att jag noterat att det skulle vara ett problem på fabriksnya bilar? Däremot vid lagningar brukar man ju se nyansskillnader. Men jag har nog aldrig sett det på helt nya bilar.
Ska låta det vara osagt med helt nya bilar men min S80N hade när den var två år gammal en ganska tydlig färgskillnad mellan stötfångare och t ex motorhuv. Den var då olagad. Har sett det "fenomenet" på ganska många V70II och S80N. Men om man inte tänker på det så ser man det nog inte.

Men det kan hända att det blivit bättre för på min nya så är det som sagt väldigt liten skillnad, om alls någon - alternativt så kommer det om ett par år...

//Mr T
av Steff 99
Mr T skrev:
andreas_lofgren skrev:Men jag kan inte säga att jag noterat att det skulle vara ett problem på fabriksnya bilar? Däremot vid lagningar brukar man ju se nyansskillnader. Men jag har nog aldrig sett det på helt nya bilar.
Ska låta det vara osagt med helt nya bilar men min S80N hade när den var två år gammal en ganska tydlig färgskillnad mellan stötfångare och t ex motorhuv. Den var då olagad. Har sett det "fenomenet" på ganska många V70II och S80N. Men om man inte tänker på det så ser man det nog inte.

Men det kan hända att det blivit bättre för på min nya så är det som sagt väldigt liten skillnad, om alls någon - alternativt så kommer det om ett par år...

//Mr T
Det är inte bara Volvo som har nyansskillnad på lackade plast detaljer, jag har reagerat på detta i flera år, speciellt i neonljus syns detta väldigt tydligt.
En förklaring är att alla dessa detaljer lackas separat , därför kan det skilja lite, förmodlig kan det även vara så att att färgen åldras olika på olika underlag.
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]

köpa en Volvo S / V60

Ja snygg och kraftig. Vill dock vara lite ekonomis[…]