Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Nu har jag precis servat min bil (V70II 2.5FT 3000 mil). Bilen är från 200811 och således är mjukvaran därifrån också. Nu verkar de enligt protokollet ha uppdaterat mjukvaran i och med servicen. Har någon koll på vad som kan ha hänt mellan versionerna? Vi första provturen märkte jag inget alls...

edit: noterat "hjärnsläpp", 200811 ska det vara, och inte 200911 som jag först skrev.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av Bitez
på min gamla fick jag ju bild på stereon då jag backade med varnaren, innan var det bara akustiskt..

tänk om du fått typ head-up eller ngt... fan va bra det skulle vara :)))))))))))))))))))))))))))
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag hade min inne på service för ca två veckor sedan. Hämtade ut min 2,5FT i dec förra året och den hann med ändringstillfälle vecka 0946. Dock märkte jag ingen skillnad alls nu när jag hämtade ut den. Tom mjukvaran till blåtanden var redan den senaste.

Och i displayen var definitivt inget ändrat även om man kan drömma :D Å andra sidan är jag grymt nöjd med bilen så det är helt enkelt lika bra som tidigare, ha, ha :lol:
av Bitez
du var bara tvungen o krossa drömmar... Fan kul det skulle vara, en mjukvaru uppdatering, så kommer de o säger, jooo efter din service här har uppdaterat din bil till det senaste, 350hk, 600Nm, ventilerade säten, sol-lucka, sportchassi o lite annat kul, varsågod, allt gick på 3500kr!"

Jävlar vad man skulle bli nöjd, det är o ha goodwill! :))))))))))))))))))))))))))))))))))
av mada72
Hade min inne på service inkl uppgradering av mjukvaran, tycker mig hittat en sak:
När man avaktiverar DSTC så står det numera "Avaktivering av Antisladd systemet/DSTC" tidigare har jag iaf för mig att det endast stod "DSTC inaktiverat" el. liknande.

Jag kan ju ha fel men jag tycker att det känns som det är en ändring i texten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag fick ny mjukvara till motorn i min D5, efter det rycker den lite efter det man motorbromsat.
av MattiasD
Hehe...sollucka hade inte varit fel att få i ny fw :)

Skämtåsido, hade väl tänkt mig saker som motortemperatur i färddatorn, bränsleblanding etanol/bensin eller liknande. Inte nödvändiga saker men intressanta för nörden :)

Vid eftertanke, vad innebär ny mjukvara i Volvos värld? Jag antar att i bilen finns en rad olika system med egen processor och mjukvara. Som klimatanläggning, motorstyrsystem, HMI, osv. Uppdateras alla dom?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
MattiasD skrev:Hehe...sollucka hade inte varit fel att få i ny fw :)

Skämtåsido, hade väl tänkt mig saker som motortemperatur i färddatorn, bränsleblanding etanol/bensin eller liknande. Inte nödvändiga saker men intressanta för nörden :)

Vid eftertanke, vad innebär ny mjukvara i Volvos värld? Jag antar att i bilen finns en rad olika system med egen processor och mjukvara. Som klimatanläggning, motorstyrsystem, HMI, osv. Uppdateras alla dom?
Nej egentligen inte vad jag vet. Det är bara vissa mjukvaror där uppdateringar finns som laddas in vid service, dvs inte alla mjukvaror. Och det handlar oftare om korrigeringar av kända fel och buggar. Men i vissa fall kan det vara förbättringar av tex motormjukvara, mjukvara till blåtand etc som ger en bättre funktionalitet.
Användarvisningsbild
av Nexus6
MattiasD skrev:
Tror däremot att färddatorn med senare mjukvara kommer ihåg vilket läge du hade den i när du stängde av bilen. På min gamla bil hoppade alltid färddatorn tillbaks till tom skärm vid varje omstart om man fick vrida på reglaget hela tiden för att få upp infon man brukar köra med.
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]