Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joel93
Hej, har undrat länge varför det inte finns någon spärr på tankhandtaget när man ska tanka e85, någon som vet? Det är ganska jobbigt att andas in lukten, och så vet man inte när tanken är full
Joel93 skrev:Hej, har undrat länge varför det inte finns någon spärr på tankhandtaget när man ska tanka e85, någon som vet? Det är ganska jobbigt att andas in lukten, och så vet man inte när tanken är full
Det finns ingen spärr på tankhandtaget på E85-Pumpar av säkerhetsskäl. Risken är statisk elektricitet. Om du hela tiden håller i handtaget finns ingen risk för detta men om du skulle ha en spärr på handtaget och kanske sätter dig i bilen så kan du när du ska ta tag i handtaget igen vara laddad och risk för antändning finns.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av opA
gnestakalle skrev:Det finns ingen spärr på tankhandtaget på E85-Pumpar av säkerhetsskäl. Risken är statisk elektricitet. Om du hela tiden håller i handtaget finns ingen risk för detta men om du skulle ha en spärr på handtaget och kanske sätter dig i bilen så kan du när du ska ta tag i handtaget igen vara laddad och risk för antändning finns.

Mvh GK
För mig som inte kan antändningsgradtalen på bensin och E85 men varför finns det spärr på handtagen till bensin isåfall ? Är bensin inte mer lättantändligt än E85 ?
Användarvisningsbild
av Guligan
Läste länken som Gnestakalle la upp. Det där med att man avråder att fylla dunkar med E85, lite konstigt att man inte varnar på ett bättre sätt om det nu är farligt. Jag har 40 liter E85 stående i garaget...
Användarvisningsbild
av erikn
Sätt tanklocket i handtaget som spärr. Det gör jag när jag tankar.

Bild

Bilden tagen från http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 1451#31451

Sök på det forumet om brandrisk/tanking så hittas info om att brandrisken är överdriven.

Sitter i sommarstugan med smalband så jag orkar inte söka reda på det själv, skulle göra det annars.
Syre i luften ( utgör ca 21 %) + förångat bränsle = brinner. Detta är ju grunden för att motorn ska snurra. För fet eller mager blandning= brinner ej. Sk-tkallt = ingen förångning = ingen eld.
Ren etanol har lägre ångtryck än bensin och en brännbar bränsle/luftblandning uppstår vid högre temperatur.
Statisk elektricitet kan antända ”gasen” i påfyllningsröret med båda bränsletyperna. Skillnaden är dock att med E85 kan det krypa ner i röret och bränsletanken kan explodera. Detta pga lägre ångtryck.
För bensin blir blandningen normalt för fet och lägre risk att en ”mynningsbrand” kryper ner i bränsletanken och exploderar.
Därför ingen spärr på handtaget som beskrevs ovan.
Så, extra viktigt hålla i handtaget nu när det är så varmt ute!!
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]