Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Väldigt ofta det är fyllt på våra 945:or. Skulle nästan vilja ha en ännu större bil. Definitivt skulle vi inte klara oss med mindre bilar.
perhall skrev:http://www.carwinism.se/

Budskapet är ju tydligt: på 90-talet var 855 turbo det coolaste man kunde ha. Nu är det en liten Audi med 86 hk. Kanske är det V60 DRIVe som är framtidens storsäljare? Det är inte ofta hela bagaget i V70:n är fyllt... men skönt att ha en stor bil. Det blir nog en V70II till...
PH
För ett år sen bytte jag från V70 till V50 för att jag tyckte att vi inte behövde så stor bil då barnen inte längre kräver vagn och dessutom sitter framåtvända. För en vecka sen gav jag upp och kör nu V70 igen. Vilken lättnad att få plats igen!
Att man går mot mindre motorer och bilar är nog en utvecklilng som kommer att fortsätta. Det är bra både för miljön och trängseln. Att sedan Volvo överger sin 5:a tycker jag är på tiden. Den verkar passerat sin pik för många år sedan. Bara nu de 4 cylindriga kan konkurrera något sådär med andra tillverkare.

Storleken på bil facinerar mig. Medan vi i Sverige nästan "kräver" en V70 när familjen gör entre klarar sig de flesta ute i Europa med väldigt små bilar. Varför?
Är man begiven på aktiv fritid så behövs plats i bilen. Tält, sovsäckar, kameraväskor, ryggsäckar, gummibåt, luftmadrasser, kartlådor, tubkikare med stativ och mycket, mycket annat går att få in i min 945 (-96, köpt ny), förutsatt att man bara är två som åker. Sovsäckar och annat mjukt får då ligga i baksätet. Jag planerade för bilbyte efter ca 5 år men vad hände? De "stora" Volvobilarna 855, V70, och V70N blev ju bara mindre och mindre i lastrummet. V70II är kanske aningen rymligare än V70N men varje försök att där lasta in samma utrustning som i 945:an misslyckas, annars skulle det inte ha blivit 52000 mil med 945:an. Ska verkligen en takbox behövas för byte till en modernare och säkrare bil?
Jag kan sörja att det snart är tabu att köra omkring med en stark och trevlig motor.

Vet att BMW med flera utvecklar mycket små motorer med både turbo och kompressor och upp mot 200 hästar men jag inbillar mig att det inte är samma sak som en två-tre-litersmotor. Ungefär som det finns de som bara älskar en stor jänke-V8 på minst 5 liter och tycker att en 3,0T6 är en symaskin :wink: Jag inser att jag håller på att låta likadan :D Elhybridtekniken är faktiskt intressant för kombinationen bensin/diesel samt eldrivning kan bli riktigt bra. I synnerhet med fyrhjulsdrift då en elmotor går att styra mycket mer exakt.

Att de små bilarna är helt dominerande i sydeuropa tror jag beror på flera saker: dels en rent kulturell historia av att utveckla små bilar (Fiat, Renault, Citroen, Alfa etc) som kanske grundar sig på ländernas ekonimier efter kriget och även trafiksituationen som gynnar små bilar. Titta bara i tex Rom. Där har jag sett SMART-bilar parkera på tvärs mellan vanliga bilar där det fanns plats. Även i de svenska städerna ser man fler och fler små bilar. Och i städerna i sydeuropa har majoriteten av bilarna bucklor och påkörningsskador. I sverige tror jag bilen är mer av statussymbol och vi kör kanske också längre sträckor som medel-Svensson än tex medel-Italienaren gör. Vi köper kanske hellre en stor bil än två små.
Tarsiger skrev:Är man begiven på aktiv fritid så behövs plats i bilen. Tält, sovsäckar, kameraväskor, ryggsäckar, gummibåt, luftmadrasser, kartlådor, tubkikare med stativ och mycket, mycket annat går att få in i min 945 (-96, köpt ny), förutsatt att man bara är två som åker. Sovsäckar och annat mjukt får då ligga i baksätet. Jag planerade för bilbyte efter ca 5 år men vad hände? De "stora" Volvobilarna 855, V70, och V70N blev ju bara mindre och mindre i lastrummet. V70II är kanske aningen rymligare än V70N men varje försök att där lasta in samma utrustning som i 945:an misslyckas, annars skulle det inte ha blivit 52000 mil med 945:an. Ska verkligen en takbox behövas för byte till en modernare och säkrare bil?
Jag drar alltid lika mycket på smilbanden när en ägare av en 945 ska kommentera sin bil. Det kan inte finnas några bilägare som är så fast beslutna att deras bilar är de bästa som finns. Menar du att anledningen till att du inte bytt till en nyare Volvo efter 52000 mil är att bagaget är lite mer svårlastat? Aldrig funderat på en XC90?
Svärfar har den sista årsmodellen av en 945 Turbo (sista riktiga Volvo som ägarna till dessa alltid säger... :wink: ) och jag kan säga direkt, den är inte rymligare än min bil på något håll. Nu har jag iofs inte ägt någon av de äldre modeller som du nämner så de kan jag inte jämföra med.
Hoppas du inte tar detta som något påhopp. Det är verkligen kul att höra att du är nöjd med din bil :-)-)
Svärfar har den sista årsmodellen av en 945 Turbo (sista riktiga Volvo som ägarna till dessa alltid säger... :wink: ) och jag kan säga direkt, den är inte rymligare än min bil på något håll. Nu har jag iofs inte ägt någon av de äldre modeller som du nämner så de kan jag inte jämföra med.

Håller inte med. Jag äger både en 945a och en V70 T6. Kan säga att 945an är rymligare på ALLA håll jämfört med nya V70n. Bagageutrymmet, benytrymmet, baksätet, benutrymmet på förarplatsen, fotstöd på förarplatsen, bara för att nämna några saker. För att inte nämna att en 945a får dra över 1500kg på B-körkort.
Visst 945an är slitstark, driftsäker, lättmekad, rymlig. Men den bilmodellen är passé sen länge. Bara en sån sak som ljudet när man stänger dörren... och för att inte nämna bränsleförbrukningen. Visserligen är B20, B23 och B230 motorerna bland dom mest slitstarka motorer som Volvo någonsin har gjort men konstruktionen hör till stenåldern. Bullernivån i bilen är också en katastrof jämfört med nya V70n. Man märker klart och tydligt att det skiljer mer än ett decenium mellan dessa två modeller.
Ur säkerhetssynpunkt... SIPS och Airbag på förarplats räcker inte så långt i dagens "snacka i mobiltelefon medan man kör"-samhälle som vissa lever i. Aktiva antisladdsystem, döda vinkel varnare, kollisionsvarnare. Allt sånt är saker som 940 modellerna saknar och som konsumenter efterfrågar nuförtiden.

Allt detta sagt så har min 15 år gamla 945a fått agera starthjälp till min V70II vid flera tillfällen pga elektronik som har dragit tjuvström...
dimster skrev:

Håller inte med. Jag äger både en 945a och en V70 T6. Kan säga att 945an är rymligare på ALLA håll jämfört med nya V70n. Bagageutrymmet, benytrymmet, baksätet, benutrymmet på förarplatsen, fotstöd på förarplatsen, bara för att nämna några saker. För att inte nämna att en 945a får dra över 1500kg på B-körkort.
Visst 945an är slitstark, driftsäker, lättmekad, rymlig. Men den bilmodellen är passé sen länge. Bara en sån sak som ljudet när man stänger dörren... och för att inte nämna bränsleförbrukningen. Visserligen är B20, B23 och B230 motorerna bland dom mest slitstarka motorer som Volvo någonsin har gjort men konstruktionen hör till stenåldern. Bullernivån i bilen är också en katastrof jämfört med nya V70n. Man märker klart och tydligt att det skiljer mer än ett decenium mellan dessa två modeller.
Ur säkerhetssynpunkt... SIPS och Airbag på förarplats räcker inte så långt i dagens "snacka i mobiltelefon medan man kör"-samhälle som vissa lever i. Aktiva antisladdsystem, döda vinkel varnare, kollisionsvarnare. Allt sånt är saker som 940 modellerna saknar och som konsumenter efterfrågar nuförtiden.

Allt detta sagt så har min 15 år gamla 945a fått agera starthjälp till min V70II vid flera tillfällen pga elektronik som har dragit tjuvström...
Intressant. Då upplever vi nog inte på samma sätt. Jag har bilbarnstolar, dubbelvagnar m.m som inte går in i 945 på samma sätt som i min.
Men att jämföra dessa bilar går inte. Enda likheten är att de går under benämningen bil och är gjorda av samma tillverkare. Bara en sån sak att typ en ny Toyota Yaris klarar ett krocktest bättre än en gammal 940 säger en del om utvecklingen. Och körkänslan är ett kapitel för sig...
Det finns olika sätt att jämföra bilars last- och personutrymme.

Ett sätt är att betrakta måtsatta ritningar. Det förutsätter att ritningarna är utförliga och bl a visar var och hur sådant som hjulhus inkräktar på utrymmet.

Ett annat är att provsitta och provlasta med stolarna och ryggstöden i olika lägen. Då märker man att många bilar, t ex 945, är bedrägliga i delar av sin lastvolymspecifikation eftersom den lastvolym som avser nedfällt baksäte inte kan användas när förarstolen är långt tillbakaskjuten. En olägenhet med provlastningsmetoden är att den för varje modell optimala placeringen av olika lastdelar inte är självklar. Det är med denna metod jag funnit att V70, vad lastvolymen beträffar, är så liten att den inte alls rymmer vad jag behöver. Men visst är den bra på andra sätt!

Ett tredje sätt kan vara att lita till sin känsla, och i någon mån till sin vilja. Detta sätt ska inte föraktas och är nog inte ovanligt just i fråga om bilar.

Om storleken på modellerna 945 och V70/XC70 finns i denna tråd ståndpunkter vilka synes diametralt motsatta.

Amli säger (6 juli):
...945 Turbo (sista riktiga Volvo som ägarna till dessa alltid säger... ) och jag kan säga direkt, den är inte rymligare än min bil på något håll...

dimster säger (7 juli)
...Jag äger både en 945a och en V70 T6. Kan säga att 945an är rymligare på ALLA håll jämfört med nya V70n. Bagageutrymmet, benytrymmet, baksätet, benutrymmet på förarplatsen, fotstöd på förarplatsen, bara för att nämna några saker...

Detta illustrerar hur olika jämförelsesätt kan leda till skilda utfall. Olika bilägare har som människor läggning för olika sätt att jämföra. Lycka är om man på sitt eget sätt att jämföra kommer fram till att den egna bilen är som man vill ha den, t ex störst eller rymligast. Så långt borde man vara nöjd med 945. Men ändå inte - ty som flera framhållit har 945 en rad svaga sidor sedd med nutida anspråk. När dubbelkopplingslåda kommer in i V70- och XC70-programmen på allvar, om inte förr, så ska jag fundera över vilka utrustningar som kan undvaras för att kunna få plats i bilen.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]