Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dwidberg
Mitt första inlägg här : ) Jag köpte för en månad sedan en begagnad V70 II 2,0 F momentum 2008. Den var nyservad 6300 mil hos bilia just innan jag plockade ut den. Idag hände något mycket märkligt. När jag steg in i bilen på parkeringen drog den inte igång fläkten en kort stund som den brukar. När jag sen körde iväg han jag bara passera två korsningar innan oljetryckslampan lös och bilen tvärdog mitt i korsningen. Ganska läskigt också närbilen dör i full fart och den blev djäkligt trögstyrd. Någon som vet vad det kan vara för fel ? Stannade och fumlade efter telefonen för att ringa Volvoassistans medans jag testade att pumpa lite på koppligen och gasen. Innan jag ens han ringa samtalet tryckte jag på startknappen och fick jag igång bilen.

Skall in på koll nästa vecka men killen på bilia som tog emot samtalet verkade inte så värst villig att ta in bilen eftersom den nu går utan några felmeddelanden.

Har den blivit galen av värmen bilen min ??? Någon som haft liknande fel ?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
dwidberg skrev:Mitt första inlägg här : ) Jag köpte för en månad sedan en begagnad V70 II 2,0 F momentum 2008. Den var nyservad 6300 mil hos bilia just innan jag plockade ut den. Idag hände något mycket märkligt. När jag steg in i bilen på parkeringen drog den inte igång fläkten en kort stund som den brukar. När jag sen körde iväg han jag bara passera två korsningar innan oljetryckslampan lös och bilen tvärdog mitt i korsningen. Ganska läskigt också närbilen dör i full fart och den blev djäkligt trögstyrd. Någon som vet vad det kan vara för fel ? Stannade och fumlade efter telefonen för att ringa Volvoassistans medans jag testade att pumpa lite på koppligen och gasen. Innan jag ens han ringa samtalet tryckte jag på startknappen och fick jag igång bilen.

Skall in på koll nästa vecka men killen på bilia som tog emot samtalet verkade inte så värst villig att ta in bilen eftersom den nu går utan några felmeddelanden.

Har den blivit galen av värmen bilen min ??? Någon som haft liknande fel ?
Det låter som det vanliga felet på 2,0F med ryckig gång vid kallstart. Jag hade samma på min och i synnerhet om jag parkerat direkt efter tankning eller då det var varmt (>+20) eller kallt ute (<-10). Trots att jag lämnade tillbaka bilen i december 2009 och hade tillryggalagt ca 6.000 mil i bilen så lyckades Volvo inte åtgärda problemet. Den enda lösningen är att låta bilen gå någon minut eller två innan du startar men det orkar man inte så då är alternativet att köra iväg med en motor som rycker och tvekar. Det konstiga är att min 2,5FT går som en klocka kallstart som varmstart och vid vilka temperaturer som helst så det är något med motorkonstruktionen i 2,0F som inte känns bra eller färdigutvecklat.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
p.s. Glömde önska dig välkommen till forumet. Välkommen ! :D

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]