Så länge du inte har någon last inkopplad så är det ju ointressant vad du får för spänning när du "torrmäter".
Att du har en liten spänning när du mäter obelastat betyder inte att den spänningen finns kvar när du kopplar en last.
Det är en stor anledning till att okunniga har svårt att tex hitta jordfel. Har sett och hört många som tex haft en lampa som lyser dåligt på släpkärran och för att förssöka hitta jordfelet så har de tagit ur lampan och mätt, och där har de "minsann haft 12V", men problemet är att när du mäter med en hyfsat bra multimeter med hög inre resistans så drar ju inte mulitmetern någon ström ur lampsockeln, så med andra ord flyter ingen ström i kretsen, och utan en ström får du heller inget spänningsfall..
Så du kan utan problem mäta på ett ritkigt dåligt jordfel å ändå få full spänning!
Det man ska göra är att sätta i lampan och mäta spänningen med lampan i. säg då att du har 10V där, då betyder det att du har ett tapp på säg ett par volt längs vägen. Då mäter man från lampans pluskontakt så "långt fram som möjligt" på kärran, gärna i kärrans kontakt till bilen och till plusen där. Alltså, man mäter på samma(!) kabel för att hitta ett jordfel längs vägen.
Oj vilken utläggning det blev!
Föresten kanske inte tråden hör hemma i den här avdelningen heller.... !?!?
Assumption is the mother of all f ups.