Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Felsökte en släpvagn med jordfel igår och eftersom min bil är rätt nyhandlad så mätte jag även upp spänningen i släpkontakten. Märkte att de stift som inte var ström i inte visade noll, utan 3-4 V nånting (ex bromsljus och blinkers när man inte bromsade eller blinkade).
Nån mer som märkt detta och vet nån varför det är så?
av kombi
Kan det ha att göra med systemet som känner av lampfel?
Det fungerar ju även på släpets lampor.
Med kopplat släp och blinkers på är det två gröna symboler i instrumentpanelen som blinkar, normalt bara en väl.
Kan det vara någon slags signalspänning som finns där hela tiden?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Så länge du inte har någon last inkopplad så är det ju ointressant vad du får för spänning när du "torrmäter".
Att du har en liten spänning när du mäter obelastat betyder inte att den spänningen finns kvar när du kopplar en last.

Det är en stor anledning till att okunniga har svårt att tex hitta jordfel. Har sett och hört många som tex haft en lampa som lyser dåligt på släpkärran och för att förssöka hitta jordfelet så har de tagit ur lampan och mätt, och där har de "minsann haft 12V", men problemet är att när du mäter med en hyfsat bra multimeter med hög inre resistans så drar ju inte mulitmetern någon ström ur lampsockeln, så med andra ord flyter ingen ström i kretsen, och utan en ström får du heller inget spänningsfall..
Så du kan utan problem mäta på ett ritkigt dåligt jordfel å ändå få full spänning!
Det man ska göra är att sätta i lampan och mäta spänningen med lampan i. säg då att du har 10V där, då betyder det att du har ett tapp på säg ett par volt längs vägen. Då mäter man från lampans pluskontakt så "långt fram som möjligt" på kärran, gärna i kärrans kontakt till bilen och till plusen där. Alltså, man mäter på samma(!) kabel för att hitta ett jordfel längs vägen.

Oj vilken utläggning det blev!
:wink:

Föresten kanske inte tråden hör hemma i den här avdelningen heller.... !?!?
Användarvisningsbild
av Variosboy
kombi skrev:Kan det ha att göra med systemet som känner av lampfel?
Det fungerar ju även på släpets lampor.
Med kopplat släp och blinkers på är det två gröna symboler i instrumentpanelen som blinkar, normalt bara en väl.
Kan det vara någon slags signalspänning som finns där hela tiden?
Så är det med största sannolikhet ja!
Det räcker ju med att lampfelsindikeringen har en sluten krets som den kontrollerar med några mA genom lampan och utan någon last som jag skrev förut så är det ju inte orimligt att det råkar bli 3-4V beronde på mätinstrumentets inre resistans..
av Tartryffel
Variosboy skrev:Så länge du inte har någon last inkopplad så är det ju ointressant vad du får för spänning när du "torrmäter".
Att du har en liten spänning när du mäter obelastat betyder inte att den spänningen finns kvar när du kopplar en last.

Det är en stor anledning till att okunniga har svårt att tex hitta jordfel. Har sett och hört många som tex haft en lampa som lyser dåligt på släpkärran och för att förssöka hitta jordfelet så har de tagit ur lampan och mätt, och där har de "minsann haft 12V", men problemet är att när du mäter med en hyfsat bra multimeter med hög inre resistans så drar ju inte mulitmetern någon ström ur lampsockeln, så med andra ord flyter ingen ström i kretsen, och utan en ström får du heller inget spänningsfall..
Så du kan utan problem mäta på ett ritkigt dåligt jordfel å ändå få full spänning!
Det man ska göra är att sätta i lampan och mäta spänningen med lampan i. säg då att du har 10V där, då betyder det att du har ett tapp på säg ett par volt längs vägen. Då mäter man från lampans pluskontakt så "långt fram som möjligt" på kärran, gärna i kärrans kontakt till bilen och till plusen där. Alltså, man mäter på samma(!) kabel för att hitta ett jordfel längs vägen.

Oj vilken utläggning det blev!
:wink:

Föresten kanske inte tråden hör hemma i den här avdelningen heller.... !?!?
Vill bara poängtera att jag inte mätte i bilen pga jordfelet. Bilen är ny för mig och jag ville bara försäkra mig om att släpkontakten gav ström på alla ställen.

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]