Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag upplever väl inte bilen som direkt slö men det är klart att man har ju kört piggare... Jag har, trots ganska många tusen mils bilkörning " kroppen", lite bekymmer med motorstop ibland vid start och man slänger inte i 2:an hur som helst bara bilen rullar men jag börjar vänja mig nu. Har ju trots allt 40 000 automatmil i två bilar strax innan denna bil... Tur att traktoprn är manuell så man hade lite känsla kvar. En annan sak som jag har funderat över är känslan i kopplingspedalen. Jag känner ofta en svag vibration när man trampar ur eller släpper upp kopplingen. Nästan som om vibrationer från motorn fortplantas genom pedalen. Någon annan som har märkt av det fenomenet?

Mvh
Peter
Intressant, Färddator eller verklig förbrukning ?
Min 1,6 DRIVe 119g viser 0,54 på dator, og verklig forbrukning er 0,56.
Men jeg er "jättenøyd" med bilen. Klart at motoren er liten, men det går helt ok. Jeg er spesielt overrasket over hvor stillegående bilen er. I 100 km/t på motorvei er bilen utrolig tyst med de orginale 205/16 dekk. En stor skilnad til sammenligning mot farsan sin 2,4 D med 245/17.

I flere andre tråder har det blitt diskutert emnet skorrande motor på 2,4D. Er det ingen DRIVe-eiere som har skorrande motor? Min motor skorrar mellom 1600 og 1800 rpm, spesielt i svak bakke. Min ÅF vet ikke om det er en såkallt "produktegenskap", eller om det virkelig er noe feil. Det har blitt diskutert enten skorring fra drivverket, motoren, eller eventuelt et dårlig motorfeste...
Anyone?
VXC70 skrev:inte sån stor skillnad på 2,4d och 1,6Drive då.
En V70II blir ju inte mindre eller märkbart lättare för att man krymper motorn något, det är väl det som märks.
trojlee skrev:jo tyvärr så tror jag att en 1,6d blir iskall vid 12000mil då det är dags för 20kkr servicen:(
/
M
Det kanske kommer billigare lösningar på partikelfiltet. Precis som det gjort med katalysatorer - 1988 sa man ungefär samma sak om katbilar- de blir iskalla efter 10 000 mil när den jättedyra katalysatorn måste bytas...
PH
perhall skrev:
trojlee skrev:jo tyvärr så tror jag att en 1,6d blir iskall vid 12000mil då det är dags för 20kkr servicen:(
/
M
Det kanske kommer billigare lösningar på partikelfiltet. Precis som det gjort med katalysatorer - 1988 sa man ungefär samma sak om katbilar- de blir iskalla efter 10 000 mil när den jättedyra katalysatorn måste bytas...
PH
Hur är det med exv V50/S40 med 2,0d motorn, är dom iskall nu när de närmar sig 12 alt 24.000 mil !? för det borde finnas en del ute nu med dom körsträckorna
Den S40 2.0d vi hade var det inga problem att sälja när den rullat drygt 10.000mil

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]