Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
Ni måste skilja på garanti, goodwill och allmänt tyckande.
Om det är garanti, innebär inte att man själv är skadelös. Utan att säljaren gör vad som är rimligt. Att fixa bilen på några dagar är rimligt. Att det är långhelg omfattas inte av villkoren utan man har lite otur.
Får du hjälp utanför är det goodwill. Även när det är "förlängd" garanti är goodwill (utanför villkoren). Sedan kan handlaren vara snäll och låna en bil, men det kan inte vara en rättighet för en köpare.
Att fakturera "egentycklig" garanti är lönlöst och felaktigt. Att driva småmål i process gör att du får stå för egna kostnader (som överstiger hyreskostnaden!).
Det jag läst har alla inblandade gjort vad dom kunnat. Långhelgen och bokningsläget är tyvärr otur för dig och min amatörmässiga bedömning är att du är heltorsk på alla krav. Fast du kan ju fråga om dom ger lite rabatt på nästa service då du drabbats lite oturligt??
av sweborn
Peanuts skrev:O.K Vad skiljer när det är tjänstebil? Har leasingbolaget andra rättigheter mot säljaren?
Konsumentköplagen gäller bara vid privatköp, så de "rättigheterna" finns inte.
av sweborn
len skrev:Ni måste skilja på garanti, goodwill och allmänt tyckande.
Om det är garanti, innebär inte att man själv är skadelös. Utan att säljaren gör vad som är rimligt. Att fixa bilen på några dagar är rimligt. Att det är långhelg omfattas inte av villkoren utan man har lite otur.
Får du hjälp utanför är det goodwill. Även när det är "förlängd" garanti är goodwill (utanför villkoren). Sedan kan handlaren vara snäll och låna en bil, men det kan inte vara en rättighet för en köpare.
Att fakturera "egentycklig" garanti är lönlöst och felaktigt. Att driva småmål i process gör att du får stå för egna kostnader (som överstiger hyreskostnaden!).
Det jag läst har alla inblandade gjort vad dom kunnat. Långhelgen och bokningsläget är tyvärr otur för dig och min amatörmässiga bedömning är att du är heltorsk på alla krav. Fast du kan ju fråga om dom ger lite rabatt på nästa service då du drabbats lite oturligt??
Att driva ett småmål kostar några hundra, man påbörjar rimligtvis bara ett sådant när man har ett okomplicerat fall och oftast först efter att företaget inte följer ARN's rekommendationer, kan tänkas?

Men nu är det ju en företagskund och då är allt säkert hanterat helt korrekt.
av Daddan
Läs ditt leasingavtal istället. De måste säkert hålla dig med bil enligt ditt avtal och det är inte DIN bil utan den ägs av leasingbolaget! Du ska INTE behöva krångla med avtal eller säljare i onödan, det är därför man leasar bilar.
av Peanuts
Jag hämtade bilen på verkstaden igår och än så länge fungerar allting som det ska, får hoppas att det fortsätter så. Leasingbolaget kommer ta diskussionen med kostnad för hyrbil och annat med bilfirman nu.
av Bitez
Om jag nu går o köper en produkt, t.ex en dvd-spelare för 1500kr. så går den sönder, då lämnar jag in den för lagning för att det finns ju garanti på produkten. Ibland har man tur o får en helt ny direkt då man lämnar in den. Händer det ytterligare en gång, får man nästan alltid pengarna tillbaka eller ny produkt.

då det gäller mobil telefoner så måste den vara inne 3 gånger för samma fel för att kunna få pengarna tillbaka, eller en ny telefon av motsvarande modell. Molbiltillverkare verkar vara betydligt hårdare och ha egenskapen "goodwill" betydligt mindre än t.ex TV tillverkare.

Köper man en bil, är man fuckad... Tillverkaren hoppas bara på att nybilsgarantin löper ut så snart som möjligt med så lite kostnader som möjligt. Jag har lyckats häva bil köp 2gånger, bägge gångerna var jag på lagning av bilen 7-8ggr. Jag har även varit inne ett flertal gånger med min "nya" bil, det här med rabatter o goodwill vet jag inte hur det funkar... ringer man assistans för att det är fel på bilen, så är de skyldiga till att hitta en motsvarande lånebil, så kom inte o lägg det som en "goodwill". Och kommer nu alla parter att sätta sig på tvären, kan man faktiskt ringa till assistans så fort det är ngt. Blir det ett litet fel på torkarna, stå still, ring assistans :)))) Det är ju inte rimligt, därav är det rimligt att man får en lånebil från ÅF, men det är inte ÅF som tar kostnaden. Bilia samarbetar med Hertz, men det är volvo som står för notan.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att man får en billig produkt utbytt på en gång beror oftast på att det är billigare för säljaren att ge kunden nytt istället för att hantera den trasiga.
Sen att det skiljer i hantering mellan olika produkttyper är väl inte så konstigt. Något man kan tycka är lite konstigt just när det gäller bilar är att sååå många märkesvärkstäder/säljställen är så dåliga på att vårda det egna märket!!

Jag menar, hade jag sålt bilar, och tex haft en firma som enbart nysäljer ett visst märke så är det ju -i mina ögon- viktigt som fan att de som köper en bil av det märket ska vara nöjda!
Hade jag däremot sålt alla märken som finns hade jag kanske brytt mig mindre om ett märke var lite så å så och till slut bara låtit bli att sälja det..
av CalleV70
Enkelt ger garantier en säljare vissa skyldigheter. precis som i trafiken, man har få rättigheter.
Som konsument (privatköp) har man mycket mer "rättigheter" då säljare har flera skyldigheter. Privatperson är alltid mer skyddad än företag.
Tag fram ert senaste köpeavtal och läs om garantier. Det är inte tvärenkelt.
I all hantering av reklamationer har säljare alltid "skälig" tid och denna tidsrymd är en bedömningsfråga hela tiden. Kom ihåg hur flygbolagen på olika sätt hanterade "vulkanaskeförseningarna".
av sweborn
Viktigt som konsument är att veta att det finns inga skillnader mellan branscher juridiskt sett, exempelvis finns det inget juridiskt som säger att butiken har 2 eller 3 chanser på sig att laga en produkt. Det är hur reparationen påverkar kunden som juridiskt avgör vad som är OK. (däremot kan man se konsumentverket/-handledare yra om detta med antal försök ibland, mycket märkligt och förvirrande för alla parter)

Jag har också lärt mig själv och av andra att inte lägga så mycket tid på att argumentera eftersom då blir man bara sur och fina soliga dagar förstörs, det är då bättre att betala för sig direkt och därefter låta systemet hämta tillbaka pengarna medan man själv pillar sig i naveln med en lämplig dryck i handen.

Men vad gäller bilar, får jag bara en lånebil är jag glad. Tycker om att köra olika bilmodeller så det är snarare en trevlig omväxling.

Köp hem skivor o belägg då. Men ka[…]

Youtube-tråden

Nya praktiska tips för hemmamekaren :-D Vid[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]