- mån 28 jun 2010, 16:12
#422537
Funderar på att göra mig av med bensinslukaren och köpa något snålt men fortfarande rymligt. Som vanligt så går det till överdrift och jag funderar seriöst på en V70 drive, men jag inser att det vore ett misstag och då är D3 nästa steg.
Jag kör hyfsat snålt om jag får säga det själv, i alla fall med dagens bil (BMW X5) jämfört med vad andra ägare av modellen rapporterar. Av naturliga skäl har jag anammat en körstil som söker spara på dropparna.
En V70 drive känns dokumenterat riktigt snål efter att ha läst ett antal tester i motortidningar, men D3 är en mindre variant av den gamla femman som är "sådär" snål? Eller är D3 en helt ny motor a la 1.6 fast med en extra cylinder? Det finns en del trådar här om förbrukning, men jag får inget grepp om D3, säkert pga att det är få som har en sådan i dagsläget.
Kommer jag att kunna köra runt en manuell V70 D3 på runt 0.6 om jag kör hyfsat lagligt mestadels på 70-vägar i stockholm och i övrigt landsväg med lite motorvägsinslag, tro? Eller är det bara att beställa en och upptäcka själv...
Jag kör hyfsat snålt om jag får säga det själv, i alla fall med dagens bil (BMW X5) jämfört med vad andra ägare av modellen rapporterar. Av naturliga skäl har jag anammat en körstil som söker spara på dropparna.
En V70 drive känns dokumenterat riktigt snål efter att ha läst ett antal tester i motortidningar, men D3 är en mindre variant av den gamla femman som är "sådär" snål? Eller är D3 en helt ny motor a la 1.6 fast med en extra cylinder? Det finns en del trådar här om förbrukning, men jag får inget grepp om D3, säkert pga att det är få som har en sådan i dagsläget.
Kommer jag att kunna köra runt en manuell V70 D3 på runt 0.6 om jag kör hyfsat lagligt mestadels på 70-vägar i stockholm och i övrigt landsväg med lite motorvägsinslag, tro? Eller är det bara att beställa en och upptäcka själv...