Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sweborn
Funderar på att göra mig av med bensinslukaren och köpa något snålt men fortfarande rymligt. Som vanligt så går det till överdrift och jag funderar seriöst på en V70 drive, men jag inser att det vore ett misstag och då är D3 nästa steg.

Jag kör hyfsat snålt om jag får säga det själv, i alla fall med dagens bil (BMW X5) jämfört med vad andra ägare av modellen rapporterar. Av naturliga skäl har jag anammat en körstil som söker spara på dropparna.

En V70 drive känns dokumenterat riktigt snål efter att ha läst ett antal tester i motortidningar, men D3 är en mindre variant av den gamla femman som är "sådär" snål? Eller är D3 en helt ny motor a la 1.6 fast med en extra cylinder? Det finns en del trådar här om förbrukning, men jag får inget grepp om D3, säkert pga att det är få som har en sådan i dagsläget.

Kommer jag att kunna köra runt en manuell V70 D3 på runt 0.6 om jag kör hyfsat lagligt mestadels på 70-vägar i stockholm och i övrigt landsväg med lite motorvägsinslag, tro? Eller är det bara att beställa en och upptäcka själv...
av Hisingspansar
Jag har lyckats komma ner, och legat stadigt på 0.46-0.55l/mil med 2 pers+skidpackning påväg upp till Åre, visserligen färddator siffror men lägg på en dl/mil så är det fortfarande runt 0.6, vilket endå får ses som ett riktigt bra resultat, speciellt då detta var en MY10 2.4D (dvs den "gamla" motorn med enkelturbo).

Att du skulle kunna ligga runt 0.6 med en D3 i 70-90 är i allra högsta fall realistiskt, speciellt när du säger att du har en lite snålare körstil. Det skulle förvåna mig stort om du inte kom ner på 0.6.
av Lövet
Hoppar du över automatlådan och håller dig under 100 km/h låter det fullt realistiskt att ligga runt 0,6.
av Kristian6
Min 1,6 DRIVe har nå gått 1000 mil, og ligger på 0,55 i snitt (jeg har 20 km til jobb). Jeg hadde trodd at skulle komme ned mot 0,5....
Jeg kjørte fra Oslo til Stockholm for 1 månad siden, og da klarte jeg å komme ned i 0,49 på färddatoren i 80 og 90 km fart. Men på 120-km motorvãg lå det på 0,6.
av perhall
Kristian6 skrev:Min 1,6 DRIVe har nå gått 1000 mil, og ligger på 0,55 i snitt (jeg har 20 km til jobb). Jeg hadde trodd at skulle komme ned mot 0,5....
Jeg kjørte fra Oslo til Stockholm for 1 månad siden, og da klarte jeg å komme ned i 0,49 på färddatoren i 80 og 90 km fart. Men på 120-km motorvãg lå det på 0,6.
Det är ju inte så imponerande. Min 2,5T drar runt 0,83 om jag kör blandat 100-140 och mest runt 120...
av perhall
sweborn skrev:http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 091902.pdf

Här körs det på 4.5 blandad körning med "förra" versionen. Samma Huldt kom tvåa i ett snålrace i samma tidning med betydlig lägre förbrukning än så, men då handlade det om mer extrem körning.

Sånt här hoppas jag på, drar den i praktiken 0.55 liter per mil på landsväg känns det inte snålt relativt sett.
Ja, även flera tyska tidningar har kört den extremt snålt...

Pristillägget för en D3 är ju måttligt men man missar miljöbilsförmånerna. Dock är skillnaden i prestanda mellan 1,6d och D3 stor...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sweborn skrev:http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 091902.pdf

Här körs det på 4.5 blandad körning med "förra" versionen. Samma Huldt kom tvåa i ett snålrace i samma tidning med betydlig lägre förbrukning än så, men då handlade det om mer extrem körning.

Sånt här hoppas jag på, drar den i praktiken 0.55 liter per mil på landsväg känns det inte snålt relativt sett.
vafasiken, det beror ju bara på körstilen.....

Min förra V70 D5 185hk AWD körde jag som bäst på 0.45 l/m Budapest - Sverige med 150 mil/tank så snålt går det till och med att köra utan Drive och med 4-hjulsdrift.

Min XC70 AWD D5 205 hk kan jag komma ned till 0.55 l/m på långkörning i lungt tempo.

Men.....Gasar man mer ... så drar det mer....

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]