Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 5cylindrar
Rykten säger att V70 R-design är utrustad med en unik styrväxel för just R-design som gör styrningen mer direkt. Eftersom de säljare jag pratat med varit en aning svävande på denna information så vore det intressant att höra lite med Er som har en V70 R-design eller i alla fall provkört en sådan. Upplever Ni styrningen annorlunda jämfört med en vanlig V70? Är den kanske mer direkt, lättare eller trögare, mer känsla etc etc. Vad tycker Ni?
av Mr T
Jag har inte kört just R-design men däremot har jag hastighetsberoende servo på min bil och jag tycker att den ger en avsevärt bättre vägkänsla än med den vanliga servon.

Så kanske är R-design utrustad med den typen av servo bara det att det inte går att justera själv?

//Mr T
Användarvisningsbild
av Krollspell
Ja, r-styrningen är betydligt bättre än originalet, trögare med mera vägkänsla, men den är inte hastighetsberoende.. Den progressiva/justerbara som du menar och är standard på V8:an är bättre, men den går tyvärr inte att få ihop med r-paketet vilket jag själv drabbades av..
av Amli
Jag var och provkörde en V70 D5 AWD med R-design i veckan. I låga hastigheter gillade jag känslan med den lite fetare ratten och köttigare känslan i styrningen. Men i högre hastighet upplevde jag min styrningen på min bil (som har hastighetsberoende servo) som lugnare.
Sen vet jag inte om det hade med styrningen eller den annorlunda chassi sättningen att göra (jag har även Four-C på min).
Användarvisningsbild
av Guru
5cylindrar skrev:Rykten säger att V70 R-design är utrustad med en unik styrväxel för just R-design som gör styrningen mer direkt.?
Stämmer inte, R-Design har samma styrväxel som standardbilen. Det finns 10-15st olika växlar till vänsterstyrda S80/V-XC70, orkade inte räkna exakt. Vilken det är bestäms av motor, däcksbredd, remdriven eller elpump och givetvis hastighetsberoende eller ej.
5cylindrar skrev:Eftersom de säljare jag pratat med varit en aning svävande på denna information...
Eller mera troligt inte haft en aning, som vanligt...
av Mr T
Guru skrev:Det finns 10-15st olika växlar till vänsterstyrda S80/V-XC70
What :shock:

Vad är anledningen till detta? Är det för att styrkänslan ska bli så lika som möjligt mellan olika typer av bilar?

Känns spontant lite oekonomiskt att ha så många olika varianter.

//Mr T
Användarvisningsbild
av Guru
Mr T skrev:
Guru skrev:Det finns 10-15st olika växlar till vänsterstyrda S80/V-XC70
What :shock:

Vad är anledningen till detta? Är det för att styrkänslan ska bli så lika som möjligt mellan olika typer av bilar?

Känns spontant lite oekonomiskt att ha så många olika varianter.

//Mr T
Oekonomiskt, you bet!

Men när man vet hur styrservosystemen är uppbyggda så inser man hur komplicerat det är och varför det finns så många. Om vi tar däcksbredden så är det olika styrväxlar till olika däck. Lägger vi sedan till att det ska finnas både med och utan hastighetsberoende servo så dubbleras antalet. Sen har vissa motorer elpumpar, alltså en elmotordriven hydralpump för att trycksätta servooljan. Så där blev det några till. Från MY-11 har tex alla 5-cyl diesel denna variant, så kallad EHPAS (Electric Hydrolic Power Assisted Steering).

Men fjädrar tex är ännu värre. Tror att det finns 50+ olika bakfjädrar...

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]