Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpower
Är sedan snart 2 månader sen ägare till en V70 II 2.4d automat my08
Åker som en kung men det där med bränsleförbrukningen är ju inget glädjeämne precis

Ligger konstant mellan 0,84 och 0,9

Var och inhandlade utemöbler i helgen och drog i stort sett ett tomt skåpsläp, men
det vara på gränsen att jag kunde se hur tankmätaren röra sig neråt

Så vad ska jag göra ?
Svälja stoltheten och acceptera att betala lite för att slippa dra i växelspaken
Eller behövs uppdatering av mjukvara till växellådan etc

Tacksam för eventuella spörsmål i ämnet

/Smålänningen
av Mr T
Hej och välkommen till forumet!

ja det finns mjukvaruuppdateringar till din bil. kolla med åf om den är tillagd eller ej.

Svårt att säga om din förbrukning är hög då du inte skriver något om typ av körning, hur mycket din högerfot väger etc.

Min 2,4D aut (som är en -07 och därmed inte går att uppdatera växelådsmjukvaran på) drar blandat runt 0,78. På långkörningar kan jag komma ner till 0,62-0,64. Jag tokkör inte men håller oftast hyffsad hög medelhastighet, 10-20 över tillåten hastighet typ.

Men - den drog betydligt mer i början. Uppemot 1 dl.

Hur långt har din bil gått?

//Mr T
av Dpower
Den har rätt nyligen passerat 8100 mil

Vad gäller körning så blir det 50% motorväg och 50% stad
Och på motorvägen ligger man gärna 20 km/h över
Två vuxna och sällan nån tyngre last som åker med

Men har en liten aukt. volvo mekare på orten där jag bor och han hävdar följande
saker inverkar negativt
Partikelfilter, dålig aerodynamisk front och automatlådan + 235/40-18 tums däck.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Beror på hur du kör. Var ute och sommarcruisade i helgen, ingen motorväg utan mest 70 och 90 vägar, landade på 0,57 l/m, då är det ändå 4-hjulsdrift och XC70.

Finns väl nu mjukvara till lådan så den slutar tokvarva motorn och utnyttjar vridet istället, det lär göra susen.

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]