Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NordmanV8
Hej.

Först och främst: Vilda spekulationer och rena gissningar undanbedes vänligast :mrgreen:

Som rubriken lyder undrar jag vad jag ska ha för däcktryck på mina Yokohama Advan Sport 255/30-20".
Jag kör max rekomendation för orginal däcken 245/40-18 med full last som är 290kPa (2,9bar), men framdäcken ser fortfarande ut som om det skulle vara pyspunktering (bak ser bra ut med det trycket)....
Jag antar att jag ska ha högre tryck... Men hur mycket?
(För V8 modellen med 245/45-17" ska maxtrycket vara 300kPa (3,0bar))....

På däcken jag har står att maxtryck är 275kPa (40psi) samt: "Maxload 630kg at 340kPa (150psi)".
Jag blir osäker här... 40spi är ju typ straxt under 2,9bar..... Eller gäller 40psi för olastat däck?
Jag fattar ju att bilens tyngd gör att det blir högre tryck i däcket. Kan jag teoretiskt köra med 10,3 bar i däcken (givetvis kommer man då slita en mittenremsa på kanske 50mm av däckens 255mm bredd... :wink:

Det jag tänkte göra är att fylla på framdäcken tills de ser lika "välfyllda" ut som bakdäcken,
-men jag vill vara säker på att däcken klarar trycket...

Finns det ingen våg/belastningsplatta som typ sportaffärer har när man ska prova ut skosulor.
Där man ser hur man belastar foten. Vore ju klockrent att ställa in däcktrycket på en sådan... För högt tryck blir för stor belastning i mitten av däcket, för lågt blir belastningen på ytterkanterna... :-)-)
Användarvisningsbild
av len
Maxload är maxlast på framvagnen. Min har tjänstevikt 1080 dvs 540 kg per däck.(20 % mer än bak). Kanske 590 vid totallast? Detta värde måste däcket ha. Står nog ”92” som belastningskod (=630 kg)
2,9 kPa eller bar är väl 0,4 Psi??
Ett lågprofildäck ser ut som lite halvpunka. Kan vara helt ok,
Maxload är det tryck däcket är max konstruerat för, dvs 3,4 bar
Lyft upp bilen med domkraft. Mät däcktrycket. Sätt ner bilen. Mät trycket. Då får du svar på din undring. (inte stor skillnad eller hur?)
Känner spontant att du ska inte över 2,9 men 2,75 kan vara ok.
(Däcken har stark skuldra. När du kör ”slungas” mittdelen ut och slits som tänkt)

Troligtvis gått varmt i kontaktstycket till […]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för a[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]