Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
Kave: du skrev; Vid tävlingar och liknande kör man ju ofta väldigt högt tryck i däcken för de inte ska kränga av etc
Jag svarade att i detta har du fel och att det inte stämmer.
Om du nu tävlar med dina egna däck med högre tryck, undrar jag vad för tävling det är? Att påstå att däcken åker av om man inte har högt tryck, är felaktigt. Sedan kan man nog hitta ett tillfälle då det går. Men med din vanliga bil är det (i stort sett) omöjligt att kränga av däcken vid korrekt lufttryck, och samma gäller racing!
Användarvisningsbild
av ThomasT
CalleV70 skrev:Om du nu tävlar med dina egna däck med högre tryck, undrar jag vad för tävling det är? Att påstå att däcken åker av om man inte har högt tryck, är felaktigt. Sedan kan man nog hitta ett tillfälle då det går. Men med din vanliga bil är det (i stort sett) omöjligt att kränga av däcken vid korrekt lufttryck, och samma gäller racing!
Nu får vi väl hålla isär begreppen lite.

Om man kör bana med gatdäck så skadar det inte att pumpa upp dem ordentligt då de är för klena i sidled för banåka. De kommer däremot inte krängas av som du helt riktigt påpekade. Det finns dock en god chans att överhetta däcken vilket kan gå illa för däcket(jag har sätt däck som mer eller mindre trillar i bitar). Det är ju inte speciellt konstigt iom att de är konstruerade för gatåka.

Ska man åka bana så åker man på R-däck eller Slicks, vilka har mycket mer styva sidväggar och klarar av vardagen(banåka) utan att man fyller på extra luft. De körs ofta på under 2 bar i varmtryck, på banan.

.
av CalleV70
Man kan kanske sammanfatta trådskaparens fråga med:
- Biltillverkarens rekomendation är mest riktig
- att ha några hg ( 0,1-0,5 bar) extra kan vara ok, kanske sparar däcken, rullar lättare och sparar lite soppa
- att ha för lite är direkt fel
Användarvisningsbild
av kave
ThomasT skrev: Om man kör bana med gatdäck så skadar det inte att pumpa upp dem ordentligt då de är för klena i sidled för banåka. De kommer däremot inte krängas av som du helt riktigt påpekade. Det finns dock en god chans att överhetta däcken vilket kan gå illa för däcket(jag har sätt däck som mer eller mindre trillar i bitar). Det är ju inte speciellt konstigt iom att de är konstruerade för gatåka.
.
Skönt att höra att någon har kunskaper mer än allmänt tyckande som annars är så vanligt förekommande.
CalleV70: För att ytterliggare spä på så är det så att för lite luft i däcken kan vara helrätt. Det räddade mig många gånger den gångna vintern då det inte skottades snö på flera dagar.
Användarvisningsbild
av len
kave skrev: Skönt att höra att någon har kunskaper mer än allmänt tyckande som annars är så vanligt förekommande.
CalleV70: För att ytterliggare spä på så är det så att för lite luft i däcken kan vara helrätt. Det räddade mig många gånger den gångna vintern då det inte skottades snö på flera dagar.
Jo, men herre jösses, körde du hela vintern med 1 kg?? Vi pratar om trådskaparens fråga, inte Isländska SUV:ar på vidderna. Så för lite luft under normal körning är alltid fel!
Användarvisningsbild
av kave
len: Alla bor dessvärre inte i stockholm.
Flera gånger denna vintern var jag tvungen att sänka däckstrycket för att ta sig fram med vår Audi A4, men även på Xc70n då det kommit rejäla mängder snö. På Audi A4:an körde vi ett par månader med runt 1kg däckstryck.
Fungerar jättebra och ger verkligen det där lilla extra greppet som gör att man tar sig uppför branta backar i blötsnö.
av CalleV70
Min haldex fungerar utmärk på vintern med en sk-tbrant backe vid huset. Att köra med 1 kg i däcken under någon månad menar jag är direkt farligt (mot oss andra) då bilen inte uppför sig som den ska i en väljningssituation. Och knappast något som är att rekommendera. Som nämndes innan, tappar suvarna på island ut luften för att få större bäryta för att inte sjunka igenom, inte för att komma fram...Dessutom är det inga landsvägslimosiner. När dom kör på väg, pumpas det till normaltryck.
Så jag håller med len, för lågt tryck är fel. ( och kom inte med att lågt tryck är bra när lastbilen fastnar i tunneln. Det är klart att man släpper ut luften, men det är inte frågan i tråden..)
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]