Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AIK
Hej,

Var idag inne på Bilia för att få offert på en V70 Momentum som tjänstebil.
Säljaren föreslår då istället en R-design pga en kampanj som startade här om dagen och kommer pågå i 6 månader som gör att det blir billigare / mån än Momentum.
De har även precis infört Bussiness paket på dem igen och fått ner priserna här om dagen?

Är det någon som har provkört vanliga 2,5FT och R-design som känner några skillnader pga hårdare fjädring, lägre bil och bredare däck m m. Är mest rädd för att den ska bli för "stötig" när man ska ha den som vanlig familjebil.
Någon som har erfarenhet av båda?

/Peter
AIK skrev:Hej,

Var idag inne på Bilia för att få offert på en V70 Momentum som tjänstebil.
Säljaren föreslår då istället en R-design pga en kampanj som startade här om dagen och kommer pågå i 6 månader som gör att det blir billigare / mån än Momentum.
De har även precis infört Bussiness paket på dem igen och fått ner priserna här om dagen?

Är det någon som har provkört vanliga 2,5FT och R-design som känner några skillnader pga hårdare fjädring, lägre bil och bredare däck m m. Är mest rädd för att den ska bli för "stötig" när man ska ha den som vanlig familjebil.
Någon som har erfarenhet av båda?

/Peter
Volvos sportchassi är mjukt satt jämfört med ex-vis BMW. Om du åkt en 320D med sportchassi och sportstolar så sitter du dels som i ett skruvstäd och sedan är fjädringen grymt hård. Så är inte fallet på Volvon. Dock är det rätt mycket hårdare än original men original är väldigt mjukt satt- Alldeles för mjukt för min smak. En annan fördel med R Design är stolarna (Dynamic "sportstolar") som är mer skålade och ger lite längre sittdyna för oss som är lite längre. De kunde dock varit ännu längre enligt min smak eller tom utdragbara.

Det hårdare chassit märker du inte alls i normal körning på slät väg. Men det är STOR skillnad om du drar på lite grand. Du har mycket bättre respons från chassit med den hårdare fjädringen. Enda gången du egenligen känner att det är styvare vid normal körning är vid stadskörning på dåliga vägar och grusvägar med potthål etc. För mig så får jag MER komfort med sportchassiet hur konstigt det än kan låta. Bilen kränger tex mycket mindre i rondellkörning än std.

Men mitt råd är ändå att du provkör för att bilda dig en egen uppfattning.

Jag själv har inte R design då jag inte gillade interiören men valde sportchassit separat liksom dynamic-stolarna för det var eg det jag var ute efter :D
Japp Gulilgan, Enl Bilia var det precis som du skriver.
Någon som vet hur snabbt skatteverket.se brukar uppdatera med nya modeller?
Den verkar inte finns där än.
Ej heller går det att bygga bilen på volvocars.se (varken R-Limited eller Bussiness med 2,5FT). Vet ni hur snabba Volvo brukar vara med att uppdatera "byggarsidan"?

/Peter
AIK skrev: Ej heller går det att bygga bilen på volvocars.se (varken R-Limited eller Bussiness med 2,5FT). Vet ni hur snabba Volvo brukar vara med att uppdatera "byggarsidan"?
Businessbilarna är ju i allmänhet färdigbyggda bilar återföljärna köper in stora volymer av och svåra att bygga på med allt för många optioner, därför har väl aldrig businessbilarna funnits i bygg din bil!?
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]