Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej alla!

Jag undrar vilken motor som blir steget efter 2,0 GTDi med 200 hästar. Kommer 2,5T/FT finnas kvar framöver? Är det GTDi som blir T4 och 2,5FT som blir T5?

Har för mig att jag läste någonstans om att T5 skulle ha 240 hästar. Det borde innebära att de trimmat upp 2,5T/FT till 240?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Efter att ha Googlat lite så hittar jag följande:

"Senare i år kommer även en variant på 2,0 GTDi med höjd effekt till 240 hästar och 320 Newtonmeter, vilken kommer att gå under namnet T5. Det kommer även lite senare två stycken GTDi på vardera 1,6 liter med antingen 180 (T4) eller 150 (T3) hästar och 240 Newtonmeter. Alla GTDi-motorer kan fås med Powershift-lådan eller den sexväxlade manuella lådan. "

Om 180-hästaren heter T4 och 150-hästaren heter T3 - vad heter då den motor man just presenterat, d.v.s. 2,0GTDi? I am confused :roll:

Hmm....innebär detta att 2,5FT utgår? Lite synd isf för jag gillar den 5-cylindriga motorn. Dessutom kommer den nya T5:an om man skall tro texten "bara" ha 320Nm i vrid mot dagens 340Nm i 2,5FT.

En annan fråga är: Kommer bensinarna erbjudas med E85?
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
Jag håller med, förvirrande minst sagt. Det är sagt att T3 ska komma i flexifuelversion. Fler kommer säkert om det finns efterfrågan. Jag tycker att alla nya motorer borde anpassas för ytterligare ett bränsle.
av viktore
Ja 2.5T/FT lär utgå snart då de bara är euro4.
2liters "T5" och 3.2 täcker upp med liknande effekt men avsevärt lägre bränsleförbrukning.

Jag tror mig sett att T5 ska ha 340nm i vridmoment, men jag kan ha fel.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
viktore skrev:Ja 2.5T/FT lär utgå snart då de bara är euro4.
2liters "T5" och 3.2 täcker upp med liknande effekt men avsevärt lägre bränsleförbrukning.

Då gråter jag en stilla tår..... :( Tyvärr har 3,2:an både sämre effekt och vrid på alla varvtal. Det enda som skiljer är toppeffekten. Från 1700 och upp till 5200 varv ligger 2,5FT före. Turbon ger också ett himla fint vrid i en platå som sugmotorn inte kan matcha. Men kanske kommer 2,0 GTDi T5 ha 340Nm och då börjar det låta bättre igen. Gissar att man får offra ljudet i den goa femman och får i stället en lite mer högvarvig motor. Kanske kan det bli ett bra alternativ trots allt? I synnerhet med Powershift och jag förutsätter att den är bättre genomarbetad än på 2,0F :D
av viktore
Emiljonsson7 skrev:
viktore skrev:Ja 2.5T/FT lär utgå snart då de bara är euro4.

Då gråter jag en stilla tår..... :( Tyvärr har 3,2:an både sämre effekt och vrid på alla varvtal. Det enda som skiljer är toppeffekten. Från 1700 och upp till 5200 varv ligger 2,5FT före. Turbon ger också ett himla fint vrid i en platå som sugmotorn inte kan matcha. Men kanske kommer 2,0 GTDi T5 ha 340Nm och då börjar det låta bättre igen. Gissar att man får offra ljudet i den goa femman och får i stället en lite mer högvarvig motor. Kanske kan det bli ett bra alternativ trots allt? I synnerhet med Powershift och jag förutsätter att den är bättre genomarbetad än på 2,0F :D
Håller med om att 5an är en fin motor men den är ju tyvärr en aning omodern nu, och då verkar det som Volvo valt att satsa helt på 6orna.
Sen tycker jag du är lite orättvis mot 3.2an, både 3.2 och T6 har ju omarbetats och effektiviserats på MY11, och står sig - åtminstone på pappret, riktigt bra i konkurrensen förbrukningsmässigt.

Visst har 3.2an lägre vrid än 2.5T, men efter 3200varv skiljer det bara 20nm. Och i gengäld är 3.2an rejält varvvillig med sin maxeffekt på 243hk vid 6400varv. Samtidigt drar 3.2 aut 8.9l/100km blandad jmf. 2.5t aut 9.6l/100km.
Med tanke på hur förbrukning skiljer mellan Volvos aut/manuella så hade en 3.2 manuell förmodligen inte dragit mer än runt 8.0l blandad - ungefär som den Fordbaserade 2.0GTDi..
Sen att vi aldrig lär få se en 3.2 manuell är ju en annan femma :-(O)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
viktore skrev:
Håller med om att 5an är en fin motor men den är ju tyvärr en aning omodern nu, och då verkar det som Volvo valt att satsa helt på 6orna.
Sen tycker jag du är lite orättvis mot 3.2an, både 3.2 och T6 har ju omarbetats och effektiviserats på MY11, och står sig - åtminstone på pappret, riktigt bra i konkurrensen förbrukningsmässigt.

Visst har 3.2an lägre vrid än 2.5T, men efter 3200varv skiljer det bara 20nm. Och i gengäld är 3.2an rejält varvvillig med sin maxeffekt på 243hk vid 6400varv. Samtidigt drar 3.2 aut 8.9l/100km blandad jmf. 2.5t aut 9.6l/100km.
Med tanke på hur förbrukning skiljer mellan Volvos aut/manuella så hade en 3.2 manuell förmodligen inte dragit mer än runt 8.0l blandad - ungefär som den Fordbaserade 2.0GTDi..
Sen att vi aldrig lär få se en 3.2 manuell är ju en annan femma :-(O)
Jo, jag är nog lite orättvis Viktore :D Fast den har kännts som en "överflödig" motor de senaste åren. Det har kännts som premiumalternativet till 2.5FT även om den haft sämre prestanda om du förstår vad jag menar? Jag skulle gärna vilja se de nya prestandasiffrorna i detalj för den har ju på pappret bara fått 5 hk mer och "noll" Nm mer i vrid. Förhoppningsvis får man mer för pengarna nu men det ser inte ut att vara någon större skillnad i själva motorprestandan. Sedan har den fått lägre förbrukning men det har nog alltid varit få som prioriterar förbrukning som köper sexan med automat om man säger så......Hojta till någon om ni vet var prestandadiagram/data finns för den nya sexan eller de nya GTDi eller D3-motorerna.

Här är gamla 3.2 (238) mot 2,5FT (231)
Bild

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]