Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Scania skrev:Kan också vara sabotage...
På en tidigare arbetsplats fanns det en idiot som roade sig med att dra i skruv med skruvdragare i däck på bilar som tillhörde personer som han inte gillade....

Han blev så småningom ertappad på bar gärning och avskedad direkt.

jag borrar ibland ett gäng hål i däck jag byter ut, innan jag slänger dom i däck återvinnings containern. (vi har nämligen mågna däck som försvinner fårn den containern natte tid)
:lol:
givetvis är det små hål som inte syns :-)-)
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Ett däck kan nästan bara explodera av anledning. det finns 3 saker som kan göra så denna sitruation uppstår.

Om däcket överbelastas (du har fel belastningsklas // för tungt lastad bil eller)
om du kör fortare än hastighets klassen en längre tid
eller om du kör med för lite luft (oftast orsakat av en pyspunka)
Kan fylla på med flera anlednigar som jag har sett till däck exploderat.

4- Påkörning med kantsten i hög fart (killen körde på refug i 100 km/h)
5. Hål eller skada i vägbanan, både däck och fälg rök på kollegans Mazda
6. Hög ålder, gummit hade torkat sönder på däcken på båtvagnen
7. Påkörning av främmade föremål, (ett plogskär hade lossnat och låg kvar på vägbanan)
8. Långvarig Burnout (Behöver jag säga mer :shock: )
9. Överhettade bromsar, (Bakbroms som låg på på min gamla Opel gav så mycket värme att däcket exploderade)

NEJ nu vimsar du.
jag pratar om plöstlig däck explotion som föraren överaskas av.
att ett däck får ett större hål & "exploderar" går sönder öppnarsig, när du kör på något är väll knapast konstigt?

6:an är alla gånger försvagning på grund av rost eller att den stått länga utan luft, eller att du faktiskt kört en för tung båt. hade du rät belastnings klass på däcken???
8:an är det jag tagit upp, du överhettar inner stommen
9:an har jag svårt att tro på. jag tror at du råkat ut för nån form av punka, men inte att bromsen värmt upp skivan så mycek att tillräckligt med värme gått ut i fälgen så fäljan kunnat värma upp däcket så mycke att stomen brister (hade d lika dan däck explotion som bilden tidigare i inlägget visar?) jag tror på annan orsak, som du inte uppmärksamat ! eller var fälgen röd?
9 händer ju faktiskt titt som tätt på lastbilar! Men jag har svårt att tro att bromsarna kan bli så överhettade på en personbil... sen är väl bromsarna ofta i bättre skick på en personbil också än på en lastbil. Eller, vad vet jag, men överhettade personbilsbromsar som orsakar däckexplosion är inte så vanligt, åtminstone inte när bilen gått 100 mil... /PH
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Ett däck kan nästan bara explodera av anledning. det finns 3 saker som kan göra så denna sitruation uppstår.

Om däcket överbelastas (du har fel belastningsklas // för tungt lastad bil eller)
om du kör fortare än hastighets klassen en längre tid
eller om du kör med för lite luft (oftast orsakat av en pyspunka)
Kan fylla på med flera anlednigar som jag har sett till däck exploderat.

4- Påkörning med kantsten i hög fart (killen körde på refug i 100 km/h)
5. Hål eller skada i vägbanan, både däck och fälg rök på kollegans Mazda
6. Hög ålder, gummit hade torkat sönder på däcken på båtvagnen
7. Påkörning av främmade föremål, (ett plogskär hade lossnat och låg kvar på vägbanan)
8. Långvarig Burnout (Behöver jag säga mer :shock: )
9. Överhettade bromsar, (Bakbroms som låg på på min gamla Opel gav så mycket värme att däcket exploderade)

NEJ nu vimsar du.
att ett däck får ett större hål & "exploderar" går sönder öppnarsig, när du kör på något är väll knapast konstigt?

6:an är alla gånger försvagning på grund av rost eller att den stått länga utan luft, eller att du faktiskt kört en för tung båt. hade du rät belastnings klass på däcken???
8:an är det jag tagit upp, du överhettar inner stommen
9:an har jag svårt att tro på. jag tror at du råkat ut för nån form av punka, men inte att bromsen värmt upp skivan så mycek att tillräckligt med värme gått ut i fälgen så fäljan kunnat värma upp däcket så mycke att stomen brister (hade d lika dan däck explotion som bilden tidigare i inlägget visar?) jag tror på annan orsak, som du inte uppmärksamat ! eller var fälgen röd?
Här vimsas ingenting.

En gammal Opel har ingen skiva som du säger, Den hade trumma.

Värmen av bromsarna var avsevärd, hjullagerfettet kolnade, packningar och dammskydd i bromscylindern förvandlades till lite svart damm. Färgen på plåtfälgen lossande och flagade av av värmen så fälgen blev delvis plåtren.

Kanske inte så konstig att däcket expolderade då eller hur CarMan, men det det vet väl du somvanligt så mycket bättre att det inte hände mig. Det var väl bara vimigt eller :shock:
CarMan skrev: NEJ nu vimsar du.
Plogskäret var helt platt och när det ligger på vägen är det mycket svårt att upptäcka, det märks inte alls när du kör över det med framhjulet, men ibland reser det sig upp och träffas av bakjulet som exploderde.

Jag kan garantera dig att du blir överraskad som förare när däcket expolderar på detta sätt på motovägen i hög fart.
CarMan skrev:8:an är det jag tagit upp, du överhettar inner stommen
Nä det var inte värmen, slitbanan slets ned så däcket blev så tunt att det expolderade-
Användarvisningsbild
av CarMan
perhall skrev:
9 händer ju faktiskt titt som tätt på lastbilar! Men jag har svårt att tro att bromsarna kan bli så överhettade på en personbil... sen är väl bromsarna ofta i bättre skick på en personbil också än på en lastbil. Eller, vad vet jag, men överhettade personbilsbromsar som orsakar däckexplosion är inte så vanligt, åtminstone inte när bilen gått 100 mil... /PH

På en lastbil kan jag tänka big att en anliggande broms får däcket att "hasa" / snurra med lägre hastighet än de öriga hjulen. detta orsakar kraftig värme i själva däcket

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]