Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men halååååååååååååååååå är detta ett problem menar ni ???

Garantin gäller ej vid körning som kan anses vara onormal eller vid handhavande som kan anses vara bristfälligt. Ej heller vid körning som kan jämföras med tävlingskörning.

Så ni tror att volvos garanti skulle gälla om man piskar skiten ur bilen på biltävlingar eller skiter i att serva eller fylla olja osv....

....tror inte det va :shock:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
ThomasT skrev: Helt riktigt!

Tyvärr så dras nästan alltid paralellen mest effekt = bästa firman, när det(i alla fall när det gäller chippning)nästan är tvärt om.

Att ställa på en bil så den går som ett skott är inga problem, men att öka effekten utan allt för stor negativ inverkar på diftsäkerheten är betydligt svårare.

Det finns en trimm firma här i Sverige som ofta skryter med att de får ut betydligt mer effekt i sina "special chip", men så har de också avverkat ett antal generalras senaste året...

Om man kollar igenom ett gäng trimmfirmor så brukar de presentera ganska snarlika siffror, så det är inte svårt att hitta om någon avviker från mängden.

Ang. Polestars chipp, är det verkligen de själva som utvecklar dem? Är det inte troligast att det är Volvo som tar fram chippen?

.

Ja, fast Poleestar har mer än bara driftsäkerheten att ta hänsyn till. De måste också positionera sina trim så att de inte "förstör" volvos motorstrategi. Ett exempel är tex dieseltrimmet till 2,4D 163 och 2,4D 175. Båda hamnar på "Magiska" 205 hästar. D.v.s. som en slump precis på samma siffror som D5:an. Givetvis handlar detta inte om att Polestar inte kan skrämma upp motorn mer utan mer om rädsla för att ingen skulle köpa D5:an om det gick att få 2,4D (som är mycket billigare) och slänga på ett Ploestartrim för 10.000 och därmed få en både billigare och starkare bil än D5.

Sedan tror jag inte det är fysiska chip det handlar om. Det är en ren omprogrammering av ECU:n. Rätta mig någon om jag har fel här men nu för tiden tror jag inte man är inne i hårdvaran och "löder" som förr i tiden. Och Polestar tror jag garanterat gör detta i eget hus. Givetvis med Volvos mjukvara men jag är tämligen säker på att de utför all omprogramering själva och endast får en "kvittens" av VolvoCars inför lansering.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Emiljonsson7 skrev:

Tyvärr så dras nästan alltid paralellen mest effekt = bästa firman, när det(i alla fall när det gäller chippning)nästan är tvärt om.

Att ställa på en bil så den går som ett skott är inga problem, men att öka effekten utan allt för stor negativ inverkar på diftsäkerheten är betydligt svårare.

Det finns en trimm firma här i Sverige som ofta skryter med att de får ut betydligt mer effekt i sina "special chip", men så har de också avverkat ett antal generalras senaste året...

Om man kollar igenom ett gäng trimmfirmor så brukar de presentera ganska snarlika siffror, så det är inte svårt att hitta om någon avviker från mängden.

Ang. Polestars chipp, är det verkligen de själva som utvecklar dem? Är det inte troligast att det är Volvo som tar fram chippen?

.

Ja, fast Poleestar har mer än bara driftsäkerheten att ta hänsyn till. De måste också positionera sina trim så att de inte "förstör" volvos motorstrategi. Ett exempel är tex dieseltrimmet till 2,4D 163 och 2,4D 175. Båda hamnar på "Magiska" 205 hästar. D.v.s. som en slump precis på samma siffror som D5:an. Givetvis handlar detta inte om att Polestar inte kan skrämma upp motorn mer utan mer om rädsla för att ingen skulle köpa D5:an om det gick att få 2,4D (som är mycket billigare) och slänga på ett Ploestartrim för 10.000 och därmed få en både billigare och starkare bil än D5.

Sedan tror jag inte det är fysiska chip det handlar om. Det är en ren omprogrammering av ECU:n. Rätta mig någon om jag har fel här men nu för tiden tror jag inte man är inne i hårdvaran och "löder" som förr i tiden. Och Polestar tror jag garanterat gör detta i eget hus. Givetvis med Volvos mjukvara men jag är tämligen säker på att de utför all omprogramering själva och endast får en "kvittens" av VolvoCars inför lansering.
Att skriva chipp går av bara farten.... naturligtvis laddar de in programvaran i befintlig box, precis som Volvo verkstaden gör när de uppdaterar.

Jag vet inte hur många som jobbar på Polestar men har de verkligen tid för att ta fram alla nya programvaror?

.
av AndS
Alla effektökning ger ett högre slitage om man nyttjar den Hk/Nm man har och dessto mera man ökar effekten så närmar man sig olika hållfasthetsgränser.
av fredrikwt
ztaffans skrev:De var en ovanligt ihålig garanti. Kan man någonsin lyckas få någon slags ersättning på den garantin???
Hoppas alla BSR åkare slipper problem och inte behöver ta upp kampen.
Nej trimmar man bilen får man ta risken, jag har gjort det med gamla bilar och aldrig haft några problem då.

Problemet med dessa s k garantier är att de är värdelösa om nåt väl händer, för man kan aldrig påvisa att detta faktiskt har hänt pga att bilen varit trimmade, så då står man där utan garanti från båda hållen.

Skulle själv kunna tänka mig trimma hos BSR, men man ska ju vara medveten om att garantin har ett värde som använt toapapper.
av joschua
ThomasT skrev:
Emiljonsson7 skrev:

.

Att skriva chipp går av bara farten.... naturligtvis laddar de in programvaran i befintlig box, precis som Volvo verkstaden gör när de uppdaterar.

Jag vet inte hur många som jobbar på Polestar men har de verkligen tid för att ta fram alla nya programvaror?

.
Det låter ju roligare att köpa trim av Polestar än av Volvo. Troligen har volvo utvecklat programvaran själv och använder Polestar som "Label" .
Användarvisningsbild
av Variosboy
Har ni inte läst de andra Polestartrådarna?

Det ÄR Volvo som tar fram programvarorna, inte Polestar, de säljs bara med Polestar som varumärke..
Användarvisningsbild
av ThomasT
Variosboy skrev:Har ni inte läst de andra Polestartrådarna?

Det ÄR Volvo som tar fram programvarorna, inte Polestar, de säljs bara med Polestar som varumärke..
Se där ja... jag misstänkte det.

.

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]