Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej.. Här kommer en lite "udda" fråga. Jag har tänkt på att göra en mellanservice på min bil... alltså byte av oljefilter, olja o pollenfilter... Jag har tänkt göra det för att "rensa systemet från start", om det behövs eller ej strunt samma, jag ska göra det då jag planerar en längre bil semester i sommar, så tänkte jag åka med helt "färskt"

Här kommer frågan, bilia tar 190kr/liter olja (behövs 6,2lt)

mekonomen tar 189kr/liter (samma sort)

Biltema 119kr för 0-30w longlife! Min spontana tanke var att det var säkert bara billigt skit de hade på biltema med tanke på prisskillnaden, men senare fick jag veta att det var "statoil" olja de paketerar om och säljer som eget varumärke. Är det verkligen absolt nödvändigt att köpa castrol long life? Jag försöker övertala mig till att jag ändå ska "bara köra" c:a 1300-1400mil och ändå göra servicen vid 3000mil.

Samtidigt så tänker jag köra en vända till bsr, åka trimmat utomlands med denna "billiga" biltema olja i cirkus 1000mil.

Är jag för snål? för dum? eller riktigt jävla smart? :)))))))) (hoppas på det sistnämnda) ((tycker bara så himla synd o köpa märkes olja för 1400kr och sopa rent efter 1000mil))

tacksam för snabba svar... :)))))))))))
av Bitez
en till fråga...

var kan jag hitta denna förbannade castrol olja???? tips på inköpsställen???? (under 190kr/lt förstås :))
av suk215
jädrigt svår fråga faktiskt , tror ABSOLUT INTE att biltemas A5/B5 för volvo longlife är dålig på nått sätt o vis .... MEN , köp på Mapodo så kommer du på istortsett samma totalkostnad som för biltema olja

http://www.mapodo.de/ole-nach/nach-auto ... 1-ltr.html

har beställt en gång därifrån .... köpte Mobil 1 ESP ( lonlife / 3000 mil ) till m in peugeot 207-08

beställde i webbshop 4+1 liter , betalade med visakortet ..... 2 dagar senare knackade schenker på ytterdörren med en låda som var otroligt bra embalerad!

toltalkostnad har jag för mig grovt 560-570:- ink. frakten ( lite beroende på hur euron står :wink: .....

är ju samma frakt oavsett 1 liter eller upp till 16 liter eller nått har jag för mig :roll:

köp Volvo -orginal insattsfilter / oljefilter bara
av Twendor
Bitez skrev:Hej.. Här kommer en lite "udda" fråga. Jag har tänkt på att göra en mellanservice på min bil... alltså byte av oljefilter, olja o pollenfilter... Jag har tänkt göra det för att "rensa systemet från start", om det behövs eller ej strunt samma, jag ska göra det då jag planerar en längre bil semester i sommar, så tänkte jag åka med helt "färskt"

Här kommer frågan, bilia tar 190kr/liter olja (behövs 6,2lt)

mekonomen tar 189kr/liter (samma sort)

Biltema 119kr för 0-30w longlife! Min spontana tanke var att det var säkert bara billigt skit de hade på biltema med tanke på prisskillnaden, men senare fick jag veta att det var "statoil" olja de paketerar om och säljer som eget varumärke. Är det verkligen absolt nödvändigt att köpa castrol long life? Jag försöker övertala mig till att jag ändå ska "bara köra" c:a 1300-1400mil och ändå göra servicen vid 3000mil.

Samtidigt så tänker jag köra en vända till bsr, åka trimmat utomlands med denna "billiga" biltema olja i cirkus 1000mil.

Är jag för snål? för dum? eller riktigt jävla smart? :)))))))) (hoppas på det sistnämnda) ((tycker bara så himla synd o köpa märkes olja för 1400kr och sopa rent efter 1000mil))

tacksam för snabba svar... :)))))))))))
Bsr tar oljebyttet samtidig med Optimaliseringen for Ca 850 Svk. De benytter Mobil Long life olje.
Mvh Twendor
Användarvisningsbild
av CarMan
Du måste ha en Olja som är A5 B5 kolla deta noga !!!
Sen skulle jag personligen bara köra i Castrol, då den är framtagen ihopp med Volvo
sen om du åker in på volvo för nått arbeta så tror jag faktiskt att du får en liten uppdatering på bilen, efter detta så är det under 6 liter som ska i ! mins inte om det kan vara 5,7 kanske.

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]