- tor 20 maj 2010, 11:33
Självklart var man tvungen att så av Antispinnregl för att kunna sladda alls. Men antisladden kan man ju inte slå av och den kunde vakna uppcbrutalt och skicka en i en helt annan riktning (den som framhjulen hade). Var kanske i 70-80 km /h
Min nya XC70II D5 AWD ger inte alls samma brutala ingrepp, volvo måste ha tunat ned antisladden rejält på nyare modeller, nu går det att åka riktigt brett har jag märkt.
swemax skrev:Som jag skrev innan så var detta grymt på min tidagre V70N -06 D5 185 AWD.VolvoB20 skrev:Detta är inget jag märkt, men jag har ju iofs kört AWD på de senaste 4 bilarna så det kanske är annorlunda?Emiljonsson7 skrev:. Enligt instruktören så känner bilen av sladden och dessutom rattutslaget och då vet bilen vilket håll föraren vill styra åt och hjälper till genom att framkalla en kontrollerad sladd.!!Det där kan ge riktig överraskningar har jag märkt,
Om du kör med ett ordentlig och brett uppställ genom en kurva, tex en vänsterkurva, så har du ju ratten vriden åt höger genom hela kurva, eller hur?
Då vaknar antisladden hel plötsligt och tänker, vanudå, ratten är ju åt höger, då vill han nog svänga höger, pang så slås motorn av och högersidan bromsar så man far rakt ut åt höger mitt i vänsterkurvan.
Förra V70 jag åkte var grym på det, denna är lite snällare.....
Det har gått/går att "drifta" riktigt bra med dom med undantag för den första XC70 som hade gamla haldexen och krävde rejäl uppvärmning av oljan innan den började agera konsekvent.
EDIT: Ser att du åker likadan som jag, hur fort har du kört när du fått detta betende?
Systemet litar inte till bara styrvinkel utan använder även gyron och accelerometrar som känner av åt vilket håll du är på på väg, hur bilen roterar och förmodligen även tittar på historiken så det vet att det inte är en retur du försöker häva.
Självklart var man tvungen att så av Antispinnregl för att kunna sladda alls. Men antisladden kan man ju inte slå av och den kunde vakna uppcbrutalt och skicka en i en helt annan riktning (den som framhjulen hade). Var kanske i 70-80 km /h
Min nya XC70II D5 AWD ger inte alls samma brutala ingrepp, volvo måste ha tunat ned antisladden rejält på nyare modeller, nu går det att åka riktigt brett har jag märkt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.