Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag får förhoppningsvis hämta ut min nya V70 1.6D nu i sommar och undrar om ni har några tips på vad man ska tänka på. Det här är min första nya bil så jag undrar om man t.ex. ska köra på något särskilt sätt i början eller liknande?
Är det något annat som kan vara bra att tänka på med en sprillans ny bil?

/Pontus
Kör som folk bara så är det inga problem! Å glöm inte å tvätta pärlan ofta! :)
Parkera lååååångt bort från alla idioter som inte har vett att INTE slå upp sina dörrar i din nya bil!
Särskilt dom som inte har nån koll på sina barn.

Annars tummen å lycka till!
Kolla så att inte gardinen för bagaget ligger och skaver mot vinylen/lädret. Det råkade jag ut för. I och med att däck och allt ligger med baksätet nedfällt så hade ÅF lagt "bagage-gardinen" löst ovanpå allt. När jag kom hem hade den legat och gnagt hål på vinylen/lädret på passagerardörren bak. Iofs fixade givetvis ÅF detta men onödigt att lämna tillbaka en ny bil dagen efter att du hämtat den....

Om du har blåtand så se till att få detta fixat så att de visar hur du för över kontakter etc från din mobil så att du kan använda den fullt ut. Man kan ägna åtskilliga timmar åt detta annars.

OM du skall tvätta i biltvätt så skall du undvika det de första veckorna. Lacken är ofta inte helt genomhärdad så ta det försiktigt de första veckorna. Helst handtvätt. Gäller alltid iofs:-)

Det kommer lukta bränt i början och det är bl.a från avgassystem etc. Inget att oroa sig för.

Det finns flera skäl att inte köra järnet i början.
-Däcken skall "sätta" sig på fälgarna och jag har blivit uppmanad att ta det lite lugnt de första milen då de skall "skava" in sig där de ligger an mot fälgen.
-Motorn är alltid bra att köra in lite försiktigare än normalt enligt min mening. Iaf Finns många trådar om detta gäller eller ej men jag hävdar att ta det lite lugnare de första 150 milen är bra.

Man kan bytra olja tidigt. Nästan direkt. Detta för att få bort grader från tillverkningen. Detta om man är väldigt noga d.v.s. :D = Billig invetsering för bättre livslängd

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]