Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Primus skrev:Först en kommentar om det Gurra82 skrev i länken. Jag glömmer inte när jag köpte min SAAB 9000 2,3T med 200 Hk. Den gick som ett spjut. Men efter två månader tyckte jag att turbon laddade dåligt. In till verkstaden och fick beskedet att allt fungerade perfekt. JAg hade helt enkelt vant mig vid bilen...

Vad gäller Polestar så är anledningen två. Om jag tar Polestar direkt så "följer" det med tjänstebilen som vilket tillägg som helst :lol: + att våra interna regler förbjuder eftermontering av dylika saker. Och jag måste nog följa reglerna då det är jag som fattat beslut om dem.. 8)
Ja, så är det! dessutom har ju vissa haft problem när de servar bilen och de laddar in ny motormjukvara då de trimmats av andra än Polestar. Polestar garanterar att deras mjukvara klarar av alla Volvos motormjukvaruupdateringar och det är också en trygghet. Har du tjänstebil så är det som du skriver, det enda möjliga. Har man däremot en bil som har några år på nacken och där alla fabriksgarantier gått ut så är något av de andra trimföretagen helt klart ett alternativ, tom ett bättre alternativ. Begagnatvärde vet jag inte men misstäner att Polestars "originaltrim" tom kan höja beg-värdet men det är ren spekulation.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Primus skrev:Återigen tack "emiljonsson7"! Det blev lite knepigt när man ser diagrammet. Det är verkligen en marginell ökning på låga och mellanvarv. Sedan räknar jag med att köra på E85 och då ger det ju lite mer effekt. Men det kanske orginalet också gör även om man inte redovisar det officiellt. Trådarna här talar ju ett annat språk.

Sedan blir jag inte glad när jag läser "Arese". Det låter inget vidare. Jag har bara kört 2,5 FT med manuell låda så jag vet inte hur automaten lirar ihop med motorn. Jag måste ut och provköra! Men jag kan inte drömma om att det är sämre än min D5 med aut. Trots att jag kört den i mer än 2½ år så händer det fortfarande att jag kommer till en rondell och tänker mig att jag hinner innan bilen som är inne i rondellen. Gasen trycks ned och då händer, tja - inget... Först ska turbon laddas, sedan ska lådan tänka och fundera och sedan först långsamt gå till lägre växel. När allt detta har hänt är redan situationen över till irritation för bilen i rondellen som fick bromsa och till stor pinsamhet för mig. Detta var bara ett exempel. Ett annat är om man ska försöka på ett filbyte på - säg Essingeleden. Man ser en lucka och gör tre saker 1. Blinkar 2. Svänger 3. Ger gas. 1 och 2 fungerar utmärkt. Steg tre i denna normala situation fungerar dock inte alls. Bilen reagerar som i exemplet med rondellen vilket leder till att man har en irriterad förare i baken. Förlåt detta hörde inte till tråden.. :oops:

Tidigare hatade jag automatare, men eftersom V8 fanns enbart med aut så köpte jag den och blev super nöjd. Växlar skitfint och man kan själv påverka och planera växlandet med gasen och bromsen. D5 har bra kraft i låga varv, speciellt den nya som har extra effekt i lägre register, så jag tycker att saken iaf där lovar bra samspel mellan motorn och lådan.

Lyssna på motorn (precis som man gör med manuell låda), se till att motor inte växlar i högre växel strax innan du ska gasa iväg... man behöver knappt använda ”kickdown läge” på gasen...
Motorns och växellådans beteende lägger sig i förarens motorik och så småningom hanterar man detta utan att tänka på det...

Man kan dra växel spaken i manuell läge och behålla den växeln man har för tillfället sen gasa igen utan att undra om motorn kommer att växla upp och sedan ner igen, ladda osv...
Volvo har en egen video där man på så sätt får en mer sportig körning...
Själv växlar jag i manuell läge enbart vid långa nedförsbackar och ”motorbromsar”...

Sedan får man hela tiden mjukvaruuppdateringar vid Volvo servis vilket ska förbättra dessa egenskaper...

MVH
av Primus
GATUPLAN skrev:
Primus skrev:Återigen tack "emiljonsson7"! Det blev lite knepigt när man ser diagrammet. Det är verkligen en marginell ökning på låga och mellanvarv. Sedan räknar jag med att köra på E85 och då ger det ju lite mer effekt. Men det kanske orginalet också gör även om man inte redovisar det officiellt. Trådarna här talar ju ett annat språk.

Sedan blir jag inte glad när jag läser "Arese". Det låter inget vidare. Jag har bara kört 2,5 FT med manuell låda så jag vet inte hur automaten lirar ihop med motorn. Jag måste ut och provköra! Men jag kan inte drömma om att det är sämre än min D5 med aut. Trots att jag kört den i mer än 2½ år så händer det fortfarande att jag kommer till en rondell och tänker mig att jag hinner innan bilen som är inne i rondellen. Gasen trycks ned och då händer, tja - inget... Först ska turbon laddas, sedan ska lådan tänka och fundera och sedan först långsamt gå till lägre växel. När allt detta har hänt är redan situationen över till irritation för bilen i rondellen som fick bromsa och till stor pinsamhet för mig. Detta var bara ett exempel. Ett annat är om man ska försöka på ett filbyte på - säg Essingeleden. Man ser en lucka och gör tre saker 1. Blinkar 2. Svänger 3. Ger gas. 1 och 2 fungerar utmärkt. Steg tre i denna normala situation fungerar dock inte alls. Bilen reagerar som i exemplet med rondellen vilket leder till att man har en irriterad förare i baken. Förlåt detta hörde inte till tråden.. :oops:

Tidigare hatade jag automatare, men eftersom V8 fanns enbart med aut så köpte jag den och blev super nöjd. Växlar skitfint och man kan själv påverka och planera växlandet med gasen och bromsen. D5 har bra kraft i låga varv, speciellt den nya som har extra effekt i lägre register, så jag tycker att saken iaf där lovar bra samspel mellan motorn och lådan.

Lyssna på motorn (precis som man gör med manuell låda), se till att motor inte växlar i högre växel strax innan du ska gasa iväg... man behöver knappt använda ”kickdown läge” på gasen...
Motorns och växellådans beteende lägger sig i förarens motorik och så småningom hanterar man detta utan att tänka på det...

Man kan dra växel spaken i manuell läge och behålla den växeln man har för tillfället sen gasa igen utan att undra om motorn kommer att växla upp och sedan ner igen, ladda osv...
Själv växlar jag i manuell läge enbart vid långa nedförsbackar och ”motorbromsar”...

Sedan får man hela tiden mjukvaruuppdateringar vid Volvo servis vilket ska förbättra dessa egenskaper...

MVH
Jag är inte en automathatare alls. Jag bara konstaterar att Volvo ligger 6-10 år efter de bästa i utvecklingen av automatlådor. Även D5 motorn som sitter i min XC70 av årsmodell -08 är extremt ordinär. Jämför man med BMW så är det ljusår mellan bilarna. Och visst - priset är också olika.

Lyssna på motorn som du säger låter lite väl positivt. Visst håller jag med tillviss del men det ska ju vara inte vara så att man i en automat ska växla manuellt genom att dutta med gas och hålla på. Det är ju allt annat än harmoniskt. Min tidigare BMW agerade allt som man ville. Den växlade ner när det behövdes och det blixtsnabbt. Den lådan var nog utvecklad i början på 2000-talet och bara en smärre uppdatering på en låda från mitten/slutet på nittiotalet. Nu vet jag inte när Volvo uvecklade denna låda med den slås alltså av lådor som kanske har 6-10 år på nacken. Möjligen lirar den extra dåligt med D5 185 hk då den inte "förstår" fördröjningen i turboladdningen.
av kmi
Syntes faktisk TF-80SC blev mere harmonisk efter en polstar opgraderingen, men det kan selvfølge være at det var pga. jeg fik en nulstilning af växellådan. (XC70II D5) dog ved jeg ikke rigtigt hvor meget adaptiv den faktisk er ?!

Inden oplevede jeg mange gange at den var i helt fejl växel efter nedbremsning eller når jeg ville accelere så skulle den lige fundere over hvilken växel den faktisk skulle ned i.
av perhall
GATUPLAN skrev:

MVH
När det gäller V8 håller jag helt med dig, men när det gäller 2,4D/D5 med (gamla) automaten och tyvärr även en del andra bilar med automat och turbo så funkar det helt enkelt skitdåligt. Man måste nästan ge sig på flygande omkörningar eftersom det tar några sekunder innan bilen fattar att man vill ha full effekt. Körde omkring nyligen i en XC60 2,4D automat och blev oerhört irriterad över detta. Törstig, seg och oharmonisk. OK att dieseln har bra vrid men jag föredrar en 3,2 automat som har dåligt vrid men en OK automat... /PH
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]