Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rejsbo
Detta hände när jag monterade extraljus på min V70II. (se tidigare tråd) http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=50997
Vid monteringen, "Enl Volvos anvisningar", så ska man koppla in manöverkabeln i ett kontaktstycke på passagerarsidan, ungefär vid radion.
Kontaktstycket sitter lite tokigt till, under mattor och handskfack.
Man lossar kontakten med en liten spärr, och ett litet handtag ska vikas ner, för att få bort anslutningen.
Efter att jag kopplat in manöverkabeln på stift 7, så monterade jag tillbaka kontaktstycket.
Eftersom mjukvaran inte var uppdaterd då, så fungerade inte extraljusen, så jag kunde inte testa.
Och eftersom jag lånat ett garage av en kompis, höll på till sent på natten, så märkte jag inte direkt, att det var något fel.
Vänster blinker fungerade ej, och speglarna veks inte in vid låsning, mm.
När jag sen var till Volvo, och uppdaterade mjukvaran, så fungerade inte extraljusen heller...... Hm.
Dom var hyggliga på Volvo, så jag fick vara kvar i deras verkstad, å slapp stå på knä i snö och kyla.
Jag monterade bort handskfacket igen, vek undan mattorna, och kollade kontaktstycket.
Det satt inte riktigt rätt, lite snett, satt det.
Jag tog loss det, pillade och grejjade, men fick fan i mig inte dit det som det skulle...
Nu till problemet...
Jag tog loss själva kontaktstycket ur hållaren. Det med det lilla låshandtaget, och försökte få dit kontakten utan hållaren.
Då gled den på plats vid första försöket. OK.
Då testar jag väl med hållaren igen då...
Nehepp, nu jä..ar sitter kontakten rätt, men jag får inte bort den. Den sitter fast...
Jag bökade med detta en bra stund, men fick inte ur den.
Testade om allt fungerade? Jodå, extraljusen fungerade, blinkers, speglar, allt funkade. MEN...
Jag kan inte få ur kontakten, för att sätta tillbaka hållaren....
Vet någon hur man ska gå till väga? Eller är det bara att strunta i hållaren?
Jag har ju kört utan den ett tag nu, och allt verkar fungera som det ska...
av hkv70
Hej

Har du monterat kontakten utan hävarmen så bör du inte köra med den så, om den vibrerar loss så att du får glappkontakt så är risken stor att du kommer att förstöra styrenheten(Central styrenheten som är hela bilens hjärna). Den kostar många sköna tusenlappar och det lär inte gå på garanti om verkstan ser att du har installerat själv. Jag kan tyvärr inte tipsa om hur du löser det men en verkstad borde lätt kunna montera det rätt.
Ok.
Det verkar som att det är någon spärr som inte släpper.
Kan vara så att hållaren påverkar någon spärr i kontaktstycket....
Trångt ere, å dåligt ser man... Jag ska kolla på det igen...
hkv70 skrev:Hej

Har du monterat kontakten utan hävarmen så bör du inte köra med den så, om den vibrerar loss så att du får glappkontakt så är risken stor att du kommer att förstöra styrenheten(Central styrenheten som är hela bilens hjärna). Den kostar många sköna tusenlappar och det lär inte gå på garanti om verkstan ser att du har installerat själv. Jag kan tyvärr inte tipsa om hur du löser det men en verkstad borde lätt kunna montera det rätt.
Hej och välkommen till forumet!

Dock skulle jag å det grövsta vilja dementera allt du skrev om att man kan paja styrboxen för att en kontakt är glapp! Däremot så kommer ju inte funktionen att vara den rätta med ett glapp i systemet..
Hej.
Inget är glappt. Allt fungerar som det ska.
Det var lite oreda i funktionerna innan jag tog bort själva fästet.
Nu är det bara det att jag inte får ur kontaktstycket igen, för att sätta tillbaka fästet på kontakten.
Jag ville bara veta om någon hade vetskap om det är någon spärr i kontaktstycket, som påverkas av fästet??
Jag har kört ett par månader utan fästet nu, och allt fungerar som ska.
Hävarmen trycker på 2st skenor, för att få bort kontaktena måste du föra ut skenorna, vilket nog inte är så lätt.
men du kan nog montera hävarmen trots att kontakten är i styrenheten, borde bara vara att ha hävarmen i rät läga o trycka dit
CarMan skrev:Hävarmen trycker på 2st skenor, för att få bort kontaktena måste du föra ut skenorna, vilket nog inte är så lätt.
men du kan nog montera hävarmen trots att kontakten är i styrenheten, borde bara vara att ha hävarmen i rät läga o trycka dit
Jajustja. Det var lite strul att få isär det hela, nu kommer lite minnesbilder tillbaka.
Finns det nån sprängskiss på nätet, så man kan se??
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]