Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krusell
Hej! Hur är sportchassiet i r-design paketet till V70? Blir bilen mycket roligare att köra eller blir det mest försämrad komfort? Det ingår även sportstolar va? Någon med erfarenhet av dom?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det är stor skillnad. Dock är Volvos sportchassi mjukare satt än tex BMW:s. Även sportstolarna är mjukare. Väghållningen är det STOR skillnad på mot original. Mycket mindre krängning i chassit och om du provocerar den så är den lagom stum tycker jag. Jag har sportchassit och dynamicstolarna och det är exakt samma som R-design. Sänkt 15 resp 20 mm, hårdare dämpare samt styvare krängningshämmare. jag har även Dynamictolarna och är helnöjd. Inga extrema sportstolar men lagom.

Komforten märks framförallt i vinterunderlag samt stadskörning på dåliga stadsgator. Visst är den rejält mycket hårdare än original men jag upplever det inte störande. Viud landsvägskörning märks inte den hårdare dämpningen lika mycket. Där tappar du inget alls i komfort skulle jag säga.
av knicklas
Lånade en R-design för provkörning för en tid sen. Bilen rullade på 245x40x18 och gick MYCKET komfortabelt enligt min mening! Jag var väldigt imponerad av kupémiljön, med låg ljudnivå o.s.v. Den hade HGV-paktet med lamminerade rutor dock...
Har inte en aning om skillnaden mot en med standardchassie.

Ja, sportstolar... Är det Dynamic-stolarna tro? Lite mer "grepp" vid kurvtagning va? Tycker nog att "sportstolar" är en liten överdrift - i alla fall om man jämför med andra märkens sportstolar. Ta t.ex. Audis Recaro-stolar, där sitter man ju som i ett skruvstäd.

Mina intryck efter några timmar med bilen är att det är en V70 med en lite sportigare touch - inget strykjärn men å andra sidan mycket bekväm att åka i.
av perhall
Tyvärr har jag inte kört sportchassit, men min uppfattning är att std-chassit är för mjukt. Jag har 17". Bilen är klart gungig och där gillar jag t ex BMW:s std-chassin bättre. Så jag skulle gärna ha ett sp-chassi på nästa bil. Det ovanliga med V70II är att Sverige har std-chassit - brukar inte Volvo ha en mjukare sättning för USA m m och en hårdare för Europa? Jag är rätt säker, efter att ha bott och kört Volvo en del i USA, att V70II har samma chassi i Sverige och USA. Nya S60 har t ex inte det.
PH
av dimster
Är det någon som vet vad det är för dämpare som sitter i sportchassit?
Användarvisningsbild
av Krollspell
Min egen erfarenhet av Volvos olika chassin nu när jag har det s k "sportchassit" är att chassit är klart mycket bättre än det "svampiga" originalchassit som man annars använder, det råder det inte minsta tvekan om. Sänkningen är också enormt positiv och hade gärna fått varit lite mer. Det bästa chassit som jag själv haft är four-c i kombination med ställbar servostyrning. Tyvärr går det då inte att få sänkningen..

"Advance" läget på min förra S80 var däremot mycket styvare än vad det nya s k "sportchassiet" är, det liknar i stället mera läget "sport".

Dynamicstolarna har inte mer sidostöd än vad dom vanliga ventilerade skinnstolarna har, och sittdynan är fortfarande lite för kort tycker jag.

Men åter till frågan, ja "sportchassiet" är mycket bättre än standardchassiet alla dagar i veckan. På köpet får du som sagt även en fördelaktig sänkning. Du märker ingen skillnad på komforten men väghållningen är 100% bättre!

För absolut bästa väghållning, välj då four-c!
av perhall
Krollspell skrev:Min egen erfarenhet av Volvos olika chassin nu när jag har det s k "sportchassit" är att chassit är klart mycket bättre än det "svampiga" originalchassit som man annars använder, det råder det inte minsta tvekan om. Sänkningen är också enormt positiv och hade gärna fått varit lite mer. Det bästa chassit som jag själv haft är four-c i kombination med ställbar servostyrning. Tyvärr går det då inte att få sänkningen..

"Advance" läget på min förra S80 var däremot mycket styvare än vad det nya s k "sportchassiet" är, det liknar i stället mera läget "sport".

Dynamicstolarna har inte mer sidostöd än vad dom vanliga ventilerade skinnstolarna har, och sittdynan är fortfarande lite för kort tycker jag.

Men åter till frågan, ja "sportchassiet" är mycket bättre än standardchassiet alla dagar i veckan. På köpet får du som sagt även en fördelaktig sänkning. Du märker ingen skillnad på komforten men väghållningen är 100% bättre!

För absolut bästa väghållning, välj då four-c!
Håller med. Men helt klart blir ju bilen lite hårdare med sportchassi, dvs. älskar man Citröën från 1983 är ju std-chassit bättre komfortmässigt. I min värld tycker jag att för mycket gungighet försämrar komforten och givetvis ett för hårt chassi också, så jag tror också man kan säga att komforten är lika bra med sportchassit. På BMW och Audi däremot gillar jag originalchassit bäst (A6/´5-serie) eftersom särskilt A6 har ett klart okomfortabelt sp-chassi och original är helt ok... /PH
Användarvisningsbild
av na96gen
Rekommederar Four-C, bästa väghållningen men även bästa komfort. Grym skillnad med båda egenskaperna jämfört med orginal chassi.
Välj Dynamicstolar, jag tycker man glider iväg som en vante om man inte har dem iaf med helskinn.
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]

Sedan börjar den "bluddra" och ka[…]