Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Twendor/Micke:

Här kommer T6 BSR (305) vs D5 BSR (245). Jag har även med original D5 och T6 så att ni kan se skillnaderna:

Bild
Senast redigerad av 6 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
För er som kör XC90 V8......eller V8:an i S80.... :D

BMW X6 35i (306) vs Porsche Cayenne S 4,5 (340) vs Volvo XC90 V8 (315) vs VW Touareg 4,2 V8 (310)

BMW:n och Porschen har bättre vrid på riktigt låga varv men sedan kommer XC90:n och kör ifatt på mellanregister både i vrid och effekt. Mot slutet är det bara Porschen som går om men den har också 25 hästar mer. Inte illa för V8:an i XC90 får jag säga.....

Bild
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Här kommer en liten jämförelse över D5:ans utveckling från den gamla 163 hästars Euro3 som bl.a. satt i XC90:n till dagens 205 hästare som sitter i bl.a. S80, V70, XC60. Jösses vilken skillnad!

Bild
Senast redigerad av 2 Racetwin2, redigerad totalt 0 gång.
Du gör ett strålande jobb! Fick du något svar om möjligheten att lägga upp excelfilen? Det jag skulle vilja se är en jämförelse mellan D5 (158 hk) och 2,5FT. Vart hittar du alla data?
Primus skrev:Du gör ett strålande jobb! Fick du något svar om möjligheten att lägga upp excelfilen? Det jag skulle vilja se är en jämförelse mellan D5 (158 hk) och 2,5FT. Vart hittar du alla data?
Primus: Tack :D Här kommer jämförelsen D5 (185) vs 2,5FT (231): Bensin mot Diesel var det alltså :D Gissar att du menade 185-hästaren då 158-hästare inte existerar 8)

Bild

Datan tar jag från webben. Finns flera olika ställen. Rototest har en hel del. Även äldre motorer. Trimningsfirmor som RICA, BSR, Polestar etc har också en del data och sedan finns det andra ställen på webben där entusiaster lägger upp data. Nackdelen med dem är att allt är i olika skalor och enheter så det går aldrig att lägga två diagram bredvid varandra och jämföra. Jag har beslutat mig för att endast visa data mätt vid vevaxel för att inte blanda ihop äpplen och päron. Det är ju även dessa siffror som biltillverkarna själva använder sig av. Om man tar data mätt vid bakhjulet så skulle de som läser inte känna igen sig då de siffrorna är ca 10-15% lägre. Såhär i efterhand kan man tycka att jag är motoridiot som gör detta då det tagit hur mycket tid som helst att lägga upp datan och det är väl det jag är gissar jag. :lol: Det är mest av eget personligt intresse jag gjort det hur konstigt det än låter

Dock är det svårt att hitta de allra senaste motorerna och jag är fortfarande på jakt efter den nya T6:an (305)samt D3:an och 2,0GTDi-motorn. GTDi-motorn är ju samma som sitter i flera Fordbilar men jag har sökt med ljus och lykta och inte lyckats hitta dem ännu. Jag har dem med men det är bara delar av datan som är oficiell.
Emiljonsson7 skrev:
Primus skrev:Du gör ett strålande jobb! Fick du något svar om möjligheten att lägga upp excelfilen? Det jag skulle vilja se är en jämförelse mellan D5 (158 hk) och 2,5FT. Vart hittar du alla data?
Primus: Här kommer jämförelsen D5 (185) vs 2,5FT (231): Bensin mot Diesel var det alltså :D Gissar att du menade 185-hästaren då 158-hästare inte existerar 8)

Bild

Datan tar jag från webben. Finns flera olika ställen. Rototest har en hel del. Även äldre motorer. Trimningsfirmor som RICA, BSR, Polestar etc har också en del data och sedan finns det andra ställen på webben där entusiaster lägger upp data. Nackdelen med dem är att allt är i olika skalor och enheter så det går aldrig att lägga två diagram bredvid varandra och jämföra. Jag har beslutat mig för att endast visa data mätt vid vevaxel för att inte blanda ihop äpplen och päron. Det är ju även dessa siffror som biltillverkarna själva använder sig av. Om man tar data mätt vid bakhjulet så skulle de som läser inte känna igen sig då de siffrorna är ca 10-15% lägre. Såhär i efterhand kan man tycka att jag är motoridiot som gör detta då det tagit hur mycket tid som helst att lägga upp datan och det är väl det jag är gissar jag. :lol: Det är mest av eget personligt intresse jag gjort det hur konstigt det än låter

Dock är det svårt att hitta de allra senaste motorerna och jag är fortfarande på jakt efter den nya T6:an (305)samt D3:an och 2,0GTDi-motorn. GTDi-motorn är ju samma som sitter i flera Fordbilar men jag har sökt med ljus och lykta och inte lyckats hitta dem ännu. Jag har dem med men det är bara delar av datan som är oficiell.
Jag understryker att jag tycker du gör ett famtastiskt jobb. Men det borde ju avlasta dig och förbättra för oss om det gick att lägga ut filen. Sedan var det helt rätt att jag slant på tangenten... 185 hk ska det vara. Jag ska byta bil från min nuvarande ganska värdelösa D5 Aut AWD till en 2,5 FT. Jag är inte säker på vad det blir ännu men det lutar åt detta. Alternativet är gas-Passaten. Du har inte den mootorn ännu? Annars skulle 2,5 FT mot gasmotorn körd på bensin vara intressant.
Primus skrev: Jag understryker att jag tycker du gör ett famtastiskt jobb. Men det borde ju avlasta dig och förbättra för oss om det gick att lägga ut filen. Sedan var det helt rätt att jag slant på tangenten... 185 hk ska det vara. Jag ska byta bil från min nuvarande ganska värdelösa D5 Aut AWD till en 2,5 FT. Jag är inte säker på vad det blir ännu men det lutar åt detta. Alternativet är gas-Passaten. Du har inte den mootorn ännu? Annars skulle 2,5 FT mot gasmotorn körd på bensin vara intressant.
Jodå, Den jämförelsen kommer här: Passat TSI EcoFuel (150HK, 220Nm) vs Volvo V70 2,5FT (231hk, 340Nm). Utklassning till Volvons fördel skulle jag vilja säga men det skiljer en hel del i motorstorlek också. 1,4 Liter mot 2,5. Jag har för mig att jag läste på Teknikens Värld eller om det var AutoMotor&Sport att de tappar ca 20% i effekt och vrid när man kör på Naturgas. Siffrorna nedan är i båda fall bensin. Jag har själv en gång haft biogasbil och det funkade kanon men den var lite för motorsvag på den tiden med 145 hästar. Förbrukningen måste ändå vara till Passatens fördel men har ännu inte sett siffror.

Bild
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Visst är det en väldigt stor skillnad mellan Passaten och 2,5 FT. Men å andra sidan är den upplevda skillnaden mellan en Passat TSI EcoFuel och min D5 Aut väldigt liten i verkliga livet. D5 (185) med aut är extremt oharmonisk och slås i många situationer av Passaten med DSG. Jag tror dock att en 2,5 FT aut med Polestar gör mig lite nöjd.. :???: Så nu kommer nästa önskan... 2,5 FT med och utan Polestar..?
Primus skrev:Visst är det en väldigt stor skillnad mellan Passaten och 2,5 FT. Men å andra sidan är den upplevda skillnaden mellan en Passat TSI EcoFuel och min D5 Aut väldigt liten i verkliga livet. D5 (185) med aut är extremt oharmonisk och slås i många situationer av Passaten med DSG. Jag tror dock att en 2,5 FT aut med Polestar gör mig lite nöjd.. :???: Så nu kommer nästa önskan... 2,5 FT med och utan Polestar..?
Primus: Här kommer jämförelsen 2,5FT utan och med Polestar. Lite fjuttigt med det priset på 9.000 kr för 14 hästar och 20Nm kan jag tycka som jag skrev i den andra tråden du lagt upp.

Det är bensin mot bensin jag visar. Med E85 har den 258 hästar, d.v.s. 27 hästars ökning mot bensin original. Oavsett 14 eller 27 hk skillnad så är effektökningen marginell alla varv förutom toppvarv. Om ni kollar på Poletsrs hemsida så är skillnaden noll hk vid 1.700 rpm, ca 7hk vid 3000 rpm, ca 10HK vid 4500rpm. Det är bara en ökning på ca 6% mot original oavsett varvtal. Den största skillnaden är alltså över 4750 rpm. Även vridmomentet ökar bara med ca 6%.

Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]

Stänkskydd

Inget större fel på Vparts stänksk[…]