Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erc
Felmeddelandet om "Motorhuv Öppen" har återkommit. Fick som vanligt tid snabbt - bilen ska lämnas in på torsdag nästa vecka. Sist byttes enligt uppgift en kupésensor till larmet(!) men nu är det det lite mer självklara huvlåset som ska bytas.

Nämnde också det tilltagande kvittrande ljudet från kupéfläkten.

Den 11 september har jag haft min kärra i exakt ett år. Utgår vi från att både problemet med "Motorhuv Öppen" och kvittrande kupéfläkt åtgärdas kan jag summera totalt tio olika fel som krävt 20 åtgärder. Knakandet och knarrandet som uppkom från bagageluckan efter ca 2000 mil verkar det inte gå att årgärda på ett vettigt sätt. Den knarrar visare och kommer förmodligen aldrig bli tyst igen.

Tack och lov är alla felen mer eller mindre kosmetiska - därför är jag fortsatt toknöjd med bilen. Min återförsäljare (Helmia, Karlstad) har också på bästa sätt hanterat garantiärendena på bästa sätt. Hade det rört sig om allvarligare fel och ÅF skött sig sämre hade jag förmodligen blivit tokig!
av erc
Lämnade in bilen klockan 07:30 i morse och vid lunchtid idag var den klar. Huvlås och kupéfläkt utbytt. Snabbt och smidigt som vanligt. Kupéfläktens enerverande kvitter vid ca 1/4 fart är nu ett minne blott. Skönt.

Alla garantiåtgärder till trots vill jag ge en eloge till Volvo (och min återförsäljare) som tar hand om allt snabbt och proffesionellt. Minns med fasa perioden i slutet av nittiotalet och början av 2000-talet när jag körde VAG-bilar...
av erc
Samtidigt som morgontemperaturerna börjar ligga på kylskåpsnivå återkommer felmeddelandet "Stråkastarfel, serv erfordras". Suck. Jag trodde verkligen att den programvaruuppgradering som gjordes hade fått felindikeringen att upphöra

Då det uppenbarligen rör sig om ett för stort spänningsfall vid start - skulle ett kraftigare batteri hjälpa?
av erc
Efter en vinter utan nya fel på bilen har nu ytterligare ett uppenbarat sig. AC-kompressorn låter som en gruskross. Har vid de sista två servicetillfällena påpekat ett svagt men sakta tilltagande tilltagande slamrande ljud, men verkstaden har inte hört något. Inte säkert - men nog kan det ha varit kompressorn som så smått börjat låta?

Nåväl - som vanligt inga som helst problem att få felet åtgärdat. Helmia tar emot bilen om en vecka.

Man kan ju undra hur ärendet hade hanterats om
- bilen varit äldre än två år och jag
- inte påpekat svagt missljud vid tidigare servicetillfällen och
- inte haft 27 tidigare garantiärenden

Så - som man som vanligt undrar - är det fler som haft kassa AC-kompressorer? Hur länge höll de? Min bil är tillverkad i augusti 2008, uttagen i sept. 2009 och har i skrivande stund rullat knappt 6000 mil.
av Vfrrr
Varför misstänker du AC-kompressorn? Jag har ett skorrande ljud som minskar när jag slår av ac´n men dom bytte kompressorn och nån spännare men det skorrar fortfarande.
av erc
Vfrrr skrev:Varför misstänker du AC-kompressorn? Jag har ett skorrande ljud som minskar när jag slår av ac´n men dom bytte kompressorn och nån spännare men det skorrar fortfarande.
Inte bara jag som misstänker - utan även teknikern. Skorrande är en underdrift i mitt fall. Tidigare hörde jag att svagt slamrande. Nu är det ett metalliskt krossande ljud - som upphör när jag stänger av AC'n.

Skulle ljudet, eller nåt annat ljud, vara kvar när de bytt kompressorn - ja då får de fortsätta. Garantiärende #28 blir det isåfall.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]