- ons 07 apr 2010, 10:42
#397063
Köper man på nätet kan priset bli än lägre, men där får man ofta lägga till monteringskostnad.
Good year, Conti, Michelin och Dunlop räknar jag till det övre skiktet av däck.
Men att livslängden skulle vara längre för kvalitetsdäcken håller jag inte med om , ju högre hastighetsklassning ger mjukare gummi och sämre livslängd.
perhall skrev:Bilia är väl inget bra exempel deras däckpriser är väl högst i Sverige, men normala däckshandlare har oftast förhandlingsbara däckspriser som är ok.Steff 99 skrev:Man lurar sig nog lika mycket att lägga på halvslitna däck med fel dimension eller budget däck.Jag tycker inte Good Year eller Dunlop är budgetdäck utan bra, ibland för halva priset jfr med senaste Mich eller Conti.
Synd att inte alla förstår att däcken är den lilla men ack så viktiga kontakt man har med vägen.
Man köper nyare bilar, breda fälgar, men man snålar in på däcken..vad man gör är att lura skjortan av sig själv och får ett väggrepp som inte är värt namnet
Bilia vill ha 3125,- per däck till min bil (Michelin Primacy HP 225-50-17), att välja Conti eller Good Year för 1700,- på däckonline tycker jag bara är smart, de är ungefär lika bra.
Jag vet en Toyota-handlare som alltid lägger på AGI på beg bilar, eh, inte så smart.
Annars håller jag med - billiga däck är mycket farligare + håller kortare (dock inte alltid), rullar trögare, bullrar mer, mer orunda, sämre komfort.../PH
Köper man på nätet kan priset bli än lägre, men där får man ofta lägga till monteringskostnad.
Good year, Conti, Michelin och Dunlop räknar jag till det övre skiktet av däck.
Men att livslängden skulle vara längre för kvalitetsdäcken håller jag inte med om , ju högre hastighetsklassning ger mjukare gummi och sämre livslängd.
Volvo XC60 AWD MY 11B Polestar 225hk 460nm