Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen...!

Nu närmar det sig :) Har varit ute och provkört en hel del, och är väl egentligen bara färgen som återstår, MEN
nu ikväll så upptäckte jag en sak jag inte tänkt på förr.
Den bil jag lånat är en summum, och har således ABL, med dual-xenon som det så stiligt heter, är det bara jag som tycker att dual borde betyda xenon på både hel och halvljus?
För som jag upplever det så är det bara xenon på halvljus, som vinklas upp och assisterar helljusets halogen?

Går det att byta till xenon på helljuset också?

Mvh Henrik
Det är korrekt att helljuslampan är halogen och halvlusets xenon "öppnas upp" vid helljus. I övrigt är jag väldigt nöjd med ABL, d.v.s. kurvljusen som jag tycker fungerar väldigt bra.
salis skrev:Hej igen...!

Nu närmar det sig :) Har varit ute och provkört en hel del, och är väl egentligen bara färgen som återstår, MEN
nu ikväll så upptäckte jag en sak jag inte tänkt på förr.
Den bil jag lånat är en summum, och har således ABL, med dual-xenon som det så stiligt heter, är det bara jag som tycker att dual borde betyda xenon på både hel och halvljus?
För som jag upplever det så är det bara xenon på halvljus, som vinklas upp och assisterar helljusets halogen?

Går det att byta till xenon på helljuset också?

Mvh Henrik
Tyvärr (kanske) är det så på nästan alla bilar med Xenon. Bentley, Phaeton och några till har fyra riktiga xenonlinser. Annars har vanliga bilar som BMW 7-serie, Audi A8, Porsche Panamera och Volvo V70 uppvinkling, dvs. bi-xenon.../PH
salis skrev:Ok, jag hittade all info jag behövde nu när sökfunktionen fungerade igen =) Ett mycket bra forum detta!

Är det någon som har någon erfarenhet av eftermontering av xenon på helljuset? ingen risk att man bränner reflektor?

Mvh Henrik
I går monterade jag mina Xenon konverteringar beställda från http://www.vvme.com. De gick på $73 inkl frakt, ca 600kr alltså (H9 slim 55 watt).
Skillnaden mot original halogen är STOR. Det ser ut som om man har ett par normala extraljus fram. Påminner om min gamla V50 med Hella 200 Xenon. På andra bilar (A4, V70N och XC90) som jag sett konverterade har det inte blivit lika bra. På XC60:n flyter hel och halvljus ihop på ett bra sätt och man stör sig inte på det går att se skillnad på hel och halvljus käglorna.

Om det är något som skulle kunna vara bättre är det längden. Sedan finns det olyckskorpar som kraxar om att garantin kan påverkas men det har jag inte hört något om, det återstår väl att se.

Är det värt att sätta på traditionella extraljus? NEJ!
Är det enkelt att installera? JA!
Är det prisvärt? JA!
Hej.

Ok, det låter ju perfekt.
Har eftermonterat xenonkit på i pricip alla mina andra fordon, skoter, fyrhjulingar, bilar osv. och alltid upplevt det som svårt att veta viljen kelvin-styrka som är mest "orginal-lik" om ni förstår?
Vad tog du på din? Är det likt orginal?
Får du några felmeddelanden med vme.-kitet?

Mvh Henrik

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]