Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
RCE skrev:Att tempmätaren finns kvar de flesta sportbilsmärken är ju en sak, men vad gör den egentligen för nytta på dagens moderna standardbilar? Själva övervakningen finns ju kvar genom att en kontrollampa tänds vid för hög eller för låg temp. Själva oljetemperaturen kommer aldrig upp i kristiska nivåer på en ny standardbil tack vare de moderna oljornas värmetolerans och den låga viskositeten gör att motorn kan belastas normalt direkt från start. Dessutom är bilarnas kylsystem långt mycket effektivare idag än förr.
Det har sagts tidigare: Det är hopplöst att felsöka dålig kupevärme utan motortemperaturmätare.

Vem behöver medelhastighet, t.ex.?
av RCE
StringerBell skrev:
Det har sagts tidigare: Det är hopplöst att felsöka dålig kupevärme utan motortemperaturmätare.
Ahh Ok jag det kan väl iofs vara sant :)
StringerBell skrev: Vem behöver medelhastighet, t.ex.?
Frågan är väl egentligen vem som överhuvudtaget kom på idén med att införa denna funktion och som du sa vad vi skulle ha den till.
Användarvisningsbild
av Gurra82
kan bara säga medelhastighet=totalt meningslöst
Användarvisningsbild
av VolvoB20
RCE skrev:Att tempmätaren finns kvar de flesta sportbilsmärken är ju en sak, men vad gör den egentligen för nytta på dagens moderna standardbilar?
På en tidigare bil kunde jag se att tempmätaren klättrade upp lite försikigt när jag hängde på släp. Det var kylaren som började bli dålig och jag kunde byta den INNAN europasemetern och tända varningslampor.

Hur kul hade det varit med en varningslampa som tänts i Kasselbackarna och man hade fått gå därifrån.

Nä, jag sakanr verkligen tempmätaren
av perhall
Gurra82 skrev:kan bara säga medelhastighet=totalt meningslöst
Ja, det måste vara en av de mest meningslösa grejerna bilar har. Dimljus hör även dit, men det ser ju åtminstone ut som något användbart och exklusivt även när de är släckta... /PH
Användarvisningsbild
av Gurra82
perhall skrev: Ja, det måste vara en av de mest meningslösa grejerna bilar har. Dimljus hör även dit, men det ser ju åtminstone ut som något användbart och exklusivt även när de är släckta... /PH
Instämmer
av sorsj
Hoppas verkligen att någon som har inflytande på Volvo PV läser och tar till sig opinionsyttringarna i den här tråden. Kan det verkligen vara så farligt att visa kylvattentemperaturen för föraren?

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]