Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Zera skrev:Är det någon som har erfarenhet av Dunlop eller Kuhmo däck? Funderar oxå på Conti 3 och idag pratade med kompisen som jobbar mek på Volvo och han säger att Conti däcken är högljudda.
Det är nog bättre att kolla ett test än att fråga en mek... Dunlop är bra däck, lite underskattade i Sverige. Klassiskt "ganska bra" däckmärke, sitter som standard på många premiumbilar (SP01), helt ok om priset är väsentligt lägre än michelin o conti. Skulle nog säga att om vi bortser från att vi är lite färgade av att vi gillar våra grannar så är Dunlop och Nokia ungefär lika bra. Inte premium, men nästan, ungefär som bilen;(
av Steff 99
perhall skrev:
Zera skrev:Är det någon som har erfarenhet av Dunlop eller Kuhmo däck? Funderar oxå på Conti 3 och idag pratade med kompisen som jobbar mek på Volvo och han säger att Conti däcken är högljudda.
Det är nog bättre att kolla ett test än att fråga en mek... Dunlop är bra däck, lite underskattade i Sverige. Klassiskt "ganska bra" däckmärke, sitter som standard på många premiumbilar (SP01), helt ok om priset är väsentligt lägre än michelin o conti. Skulle nog säga att om vi bortser från att vi är lite färgade av att vi gillar våra grannar så är Dunlop och Nokia ungefär lika bra. Inte premium, men nästan, ungefär som bilen;(
Jag håller med att Dunlop har bra prestanda däck, men skillnaden är ganska marginell i pris till Conti och Michelin.
Kolla på "däck on line" eller någon annan bra däcksite på nätet.
Zera skrev:Funderar oxå på Conti 3 och idag pratade med kompisen som jobbar mek på Volvo och han säger att Conti däcken är högljudda.
Om man jämför med vad? 15"? 16"?

Kan säga att ContiSportContact 3 både har bra grepp och går tyst. Har kört ungefär 2000 mil med dom på min S80 V8 Executive (som iofsig är tyst i sig).
av perhall
XC90_Executive skrev:
Zera skrev:Funderar oxå på Conti 3 och idag pratade med kompisen som jobbar mek på Volvo och han säger att Conti däcken är högljudda.
Om man jämför med vad? 15"? 16"?

Kan säga att ContiSportContact 3 både har bra grepp och går tyst. Har kört ungefär 2000 mil med dom på min S80 V8 Executive (som iofsig är tyst i sig).
Det är helt sant. Men jag har märkt en tendens till att Conti mer än Mich börjar bullra när de blir nedslitna. Kanske har mekanikern stött på en S80G med 17" CSC3 (en bil som släpper in mkt vägljud) som varit nedslitna... som sagt, man ska inte gå för mycket på enskilda observationer. /PH
Användarvisningsbild
av Spid3r
Det blev Nokian -Z 245x40x18, mycket prisvärda från gummihuset. Hoppas att det är rätt köp. Kommer att ligga på ett par Volvos Odysseus fälgar, ser fram emot detta...
av perhall
Nokian Z är bra, det blir säkert bra! Lycka till!
Även om Z inte är det absolut bästa däcket så är det givetvis ett bra val om priset är rätt, det viktiga är att man köper bra däck och Z är definitivt bra... /PH

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]