Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
leiwi skrev:att inte filtret till kupen blir bytt vid service är inget ovanligt , finns många trådar om detta , jag byter mitt själv och använder kolfiltermodellen . av erfarenhet så byts inte filtret vid service .
dom brukar se "lättade " ut när jag förklarar att jag bytt filtret och att dom inte behöver göra det ( bara dra av kostnaden på fakturan)
Skall det inte bytas vid varje service?...eller är det så att man får betala för ett byte som inte görs??
av CalleV70
Verkar ju konstigt. Om det luktar från kondensvatten eller filter så är det bakterier dvs något som "ruttnar". Jag skulle börja med att ta bort filtret och se om det hjälper.
Innan du startar, stoppa ner näsan i luftintaget nedanför rutan och känn om det luktar. Ligger en död rådis, lär det kännas. Återkom oavsett när du hittat felet. Lycka till
av Vålvå
CalleV70 skrev:Verkar ju konstigt. Om det luktar från kondensvatten eller filter så är det bakterier dvs något som "ruttnar". Jag skulle börja med att ta bort filtret och se om det hjälper.
Innan du startar, stoppa ner näsan i luftintaget nedanför rutan och känn om det luktar. Ligger en död rådis, lär det kännas. Återkom oavsett när du hittat felet. Lycka till
Men var sitter filtret :?:
av Rolle38
Hade samma problem tidigare, men det löste Volvoverkstaden genom att sanera med någon slags antibakteriell lösning vid filtret. Det fick verka under några timmar och sen var problemet borta. Har inte återkommit ännu. Gick på garantin. verkade vara ett känt problem, i alla fall på min årsmodell.
av v70IIioslo
Hei

Har det samme problemet med min nyinnkjøpte V70 08 modell. Det stinker. Bilia Drammen (i norge) sa det ikke gikk på garantien. Så jeg stiller samme spørsmål...hvor sitter filteret? :?: finnes det en service manual et sted hvor man kan få hjelp til småting? Tror sikker jeg kan klare å kjøpe en boks med spray å skifte noen filter...med litt hjelp

Hilsen helt fersk "volvoegare"

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]