Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#385597
poseidon skrev:I hytten .... ovanför vindrutan... Hur får du ihop det?
De sitter inbyggda i kupén bakom förvaringsluckorna ovanför framrutan, d.v.s. i det område där du brukar ha åkeriets namn upplyst. Eller så har du dem löst monterade på ovanpå hytten i framkant. Finns både och.
#385954
Om man inte är intresserad av att montera traditionella extraljus, så kan man enkelt byta ut H7:orna i heljuset mot 35w xenon...
Det förbättrar helljuset avsevärt. Heljuset blir då, ungefär som om man har tre extraljus med 100w halogen.
Jag kör en hel del lastbilar som har extraljusen på taket. Det är både bra, och mindre bra.
Fördelen är att mötande trafik bländar av tidigare och att lamporna är svåråtkomliga för tjyvar, Nackdelen är att hålla lamporna rena...och att byta trasiga glödlampor.
#390949
VolvoB20 skrev:Man behöver ju inte vara raketforskare för att fatta vad som händer i dimma, snöfall, snörök, regn, vattendimma på motorväg etc när man lyser ut genom rutan (jag har provat)

Allt som finns i luften (dimma, snöflingor, regndroppar) lyses ju upp något enormt av xenonljuset.

Djävlig trist då att det är snöflingorna som är 50 cm framför näsan på dig.

Ok, med klar fin luft funkar det väl sisådär..... jag kan tänka mig handla när de kostar 395 kr på biltema,,,,, men 10.500 på Volvo ?:-/ nej tack....
Vissa leder, andra står bakom och väntar.

Hur är du?

Du bör nog tänka igenom ditt tänk för att se om du gynnar det du helst vill...
#390950
CalleV70 skrev:något år sedan upplevda jag "obehaget" med lysen inne i kupén; när det regnar så far torkarna över ljusstrålen vilket inte är trevligt.
Sedan blir man nog lite mer bländad än om ljuskällan är framför bilen, men det var svårt att jämföra just då.
Så det du säger är mao. helt irrelevant?

Varför kommenterade du öht?
#390951
Emiljonsson7 skrev:Många bra tankar och synpunkter. Jo, jag tror att dessa kommer att sjunka i pris. Idén är riktigt bra och kommer säkert bli bättre och bättre framöver. Undrar hur länge det dröjer innan biltillverkarna kommer erbjuda något liknande? Någon antydde att ljusbilden är kort men syftet med dem är att ha en bredare men kortare ljusbild. Iaf om jag läser det som finns skrivet. Som jag ser det så har den fördelar inom just de områden som är nackdelar för vanliga extraljus: Håller rent sig själva, Svåra att stjäla, Opåverkad bränsleförbrukning, Sitter högre upp vilket möjliggör bättre effekt (utom möjligtvis snöfall då.....) Hade varit bra om den varit lätt att flytta från bil till bil....
Tror jag också.
Det jobbas på det båda.

Och hamnar det kring 4-5 tkr så kan det slå rejält!
Användarvisningsbild
av len
#391203
Nithin skrev:
CalleV70 skrev:något år sedan upplevda jag "obehaget" med lysen inne i kupén; när det regnar så far torkarna över ljusstrålen vilket inte är trevligt.
Sedan blir man nog lite mer bländad än om ljuskällan är framför bilen, men det var svårt att jämföra just då.
Så det du säger är mao. helt irrelevant?

Varför kommenterade du öht?
Nithin, har du vaknat på fel sida? Det är i högsta grad relevant om torkarna stör ljuskällan.
Sedan om vissa leder och andra står bakom!!! Med kommentarer som detta är du inte ens på banan.
Jag åkte för en 2 år sedan med en bil med ovan fjärrljus. Sämre tillbehör i ljusväg har jag inte skådat.
Xenon-konvertering eller extraljus slår dom med hästlängder. Dessutom hade testbilen tonad ruta i överkant som inte förbättrade ljuset.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!