Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
KKR skrev:Ja,ja. Det är nu det, men jag tror nog att det kan bli så att etanolversionen kan komma senare. Just nu finns ju 1,8F, 2,0F och 2,5FT i Volvobilar, V 50, V 70 och S 80. När de skall fasas ut kanske situationen blir annorlunda.
Det stämmer säkert. Kommer säkert någon etanol variant för den svenska marknaden.
KKR skrev:
Amli skrev:Varför inte bara erkänna att etanol inte är framtiden? Varför ska då bilföretagen lägga resurser på detta? Enda anledning till att etanol var en framgång i Sverige var för att det fanns en ekonomisk vinning i det. Tragiskt kan tyckas men rå fakta.
Jag förstår att ni dieselägare hoppas och tror på vad du skriver.
Förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att du anser att etanol är framtiden med andra ord?
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
XC90_Executive skrev:Detta ska inte bli en etanol vs diesel-tråd!
Vem har diskuterat diesel? Frågan är huruvida den nya motorn kommer att konverteras till etanol eller ej och synpunker varför.
Användarvisningsbild
av SvenB
Amli skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att du anser att etanol är framtiden med andra ord?
Ja, vid sidan om andra icke fossila bränslen.
Användarvisningsbild
av poseidon
Gjorde en sammanställning av Sveriges 30 mest sålda miljöbilar jan-feb 2009/2010. Källa Bilsweden.se Av dessa 30 är endast 10 st E85-bilar....

De är några som ökar, noterbart är att Saabarna fortfarande finns med.....å det var nog de som stod för mycket av försäljningen.

Bild
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Vem har diskuterat diesel? Frågan är huruvida den nya motorn kommer att konverteras till etanol eller ej och synpunker varför.
Jag säger till INNAN det blir det.
av MattiasD
KKR skrev:Ja,ja. Det är nu det, men jag tror nog att det kan bli så att etanolversionen kan komma senare. Just nu finns ju 1,8F, 2,0F och 2,5FT i Volvobilar, V 50, V 70 och S 80. När de skall fasas ut kanske situationen blir annorlunda.
Enligt alltommotor.se ska T4 (1.6) komma i flexifuelutörande inför MY11.
Användarvisningsbild
av kave
Hade det inte varit trevligt om Volvo modifierat de motorstarkare bilarna med DRIVe modifieringar också.
Sänkt chassie, igensatt grill, andra däck, andra remskivor.
Eller detta kanske kommer till MY2011 ändå?

Hoppas kan man ju alltid.

Tänk er en V70D5 AWD DRIVe med förbrukning på 0.5L/mil.
av MattiasD
Som jag skrivit förut, DRIVe modifieringar borde vara ett tilläggspaket som man kan välja oavsett motorval. Som det är idag är väl resultat av hetsen att komma under 120 g men bränslebesparnade åtgärder är alltid bra oavsett motor.

D5 med en förbrukning på 0.5l/mil...låter optimistiskt när inte ens 1.6D gör detta. Men du kanske menar på pappret?
av Amli
MattiasD skrev:Som jag skrivit förut, DRIVe modifieringar borde vara ett tilläggspaket som man kan välja oavsett motorval.
En bra idé. :-)-)
av MattiasD
Amli skrev:
MattiasD skrev:Som jag skrivit förut, DRIVe modifieringar borde vara ett tilläggspaket som man kan välja oavsett motorval.
En bra idé. :-)-)
...eller så sänker man hastigheten med 10%, troligen bättre ur bränskebesparandesynpunkt än vad något DRIVEe paket kan åstakomma.

Det skulle vara intressant att veta hur mycket energi DRIVEe-åtgärderna sparar vid olika hastigheter. Hade vi haft en kompetent journalistkår inom bilämnet hade de säkert undersökt detta.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!