Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Säkert sant men deras rostskydd har väl aldrig varit nåt vidare. Brukar ju hamna i botten i de flesta undersökningar.
Ser man blårök och känner oljelukt ute i trafiken kan man ge sig fan på att man har en Ford i närheten. Nån Ford blir det aldrig för min del, då köper jag hellre en riskokare.

Känner att det börjar lite o.t kanske :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
js1 skrev:Säkert sant men deras rostskydd har väl aldrig varit nåt vidare. Brukar ju hamna i botten i de flesta undersökningar.
Ser man blårök och känner oljelukt ute i trafiken kan man ge sig fan på att man har en Ford i närheten. Nån Ford blir det aldrig för min del, då köper jag hellre en riskokare.

Känner att det börjar lite o.t kanske :lol:

om vi tottar på första genrationen sierror så hade dom en 2 liters motor som ofta rök en del, men den bytes ju mot en mycket bra DOHC 1989 (alltså 21 år sedan, käns gansa orelevant att diskutera hur Fords bilar rök för 21 år sedan o sen tro att utveklingen stått stilla...

På ford skorpio (ja dom som slutade tillverkas för 22 år sedan) så hade man problem med rost i skärmkanter bak. Sen har man faktiskt haft problem med fals rost även på lite nyare bilar. men detta är saker man vet hur man ska göra bra. (volvo har inte samma dörrar som forden, så det är heller inget man behöver bry sig om, o dom som haft problem med fals rost har varit bilmodeller som inte delas med volvo)

Det är som jag sa bara gammla rykten som är svåra att ruska av sig här i sverige. Ford är en billig bil att köpa & äga, den hamnar därför snabt i hönderan på dom som har mindre pengar att lägga på en bil, detta personer vordar ofta bilarna sämmre.

dom bilar som i mordärn tid varit sämst är ford Ka, den rostar en del, men det beror troligtvis på att den är byggd för att vara billig, det är ju mer en slit o släng/stads bil, som kostar en tredje del av en volvo. (jag pratar inte om nya Ka, utan den som har 10 år på nacken)

Hur fräch är en Volvo V40 från 1996-1998 ???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:Hur fräch är en Volvo V40 från 1996-1998 ???
Det är ju en nyare rem-johan som inte är svensk.

Stalltjejen här rullar in en tidig 850 som går 45.000 mil och är 100% rostfri, det är kvalite ford inte varit i närheten av.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:Hur fräch är en Volvo V40 från 1996-1998 ???
Det är ju en nyare rem-johan som inte är svensk.

Stalltjejen här rullar in en tidig 850 som går 45.000 mil och är 100% rostfri, det är kvalite ford inte varit i närheten av.

stämmer bra att V40 är ett samarbete. men ford har också samarbeten...

volvo 850 93-94 brukar vara reglät rost stadade... (sen kan det säkert finnas både en o 2 som inte är det, presis som der en ford)
av RCE
För att åter referera till tester utförda av Swerea KIMAB som jag personligen ser som tämligen objektiva och bra. Kan tillägga att deras utvärdering finansierades av flera biltillverkare, där bland Volvo, Saab, BMW, Mazda, Fiat Group samt olika ståltillverkare och rostskyddsmedelstillverkare.

Om man går igenom deras testresultat från 2002 och framåt så kan man se att Volvo toppar tillsammans med Audi, VW, Renault och BMW. I botten hittar vi Mazda, Ford, Hyundai och diverse amerikanska märken.

js1 skrev: Vad jag kunnat läsa ut "mellan raderna" efter att ha pratat med olika människor på Bilia så är man väl sådär lagom entusiastiska över V70II. Kallar den gärna för en Ford med Volvoemblem.
Den sista riktiga Volvon lär vara V70N.
Det finns ju inte särskilt många bilmärken kvar som står helt på egna ben och om 10 år lär det nog inte finnas något bilmärke som är helt solo och inte delar komponeneter med andra märken. Bara för att man ingår i en större koncern behöver det inte få negativa effekter på bilmärket i fråga. Det är snarare så att både ekonomiska, tekniska och kunskapsresurserna ökar. Sen är det klart att man alltid kan ha otur och hamna under en dålig ägare som är mer intresserad av kompetensen än själva märket.

VW-group är ett lysande exempel på hur många bilmärken tillsammans lyft sig själva genom gott sammarbete. Synd bara att inte Volvo fick en bättre ägare än Ford och de undermåliga affärsstrategier som dominerar där borta.

Hela den här Volvo-affären och Fords planer på ett s.k. "One Ford" utan Volvo är ju anledning nog till att aldrig aldrig aldrig köpa en Ford!
Användarvisningsbild
av CarMan
volvo har ökat antalet bilmodeller tack vara ford, tror inte volvo hade överlevt om de bara hade haft ett fåtal varianter...
Användarvisningsbild
av Variosboy
js1 skrev: Den sista riktiga Volvon lär vara V70N. Man kanske skulle hittat sig en fin sån.
Sådär sa folk när 850:in kom också. Då var det minsan 740:in som var Volvos "sista bil"!

Fränt att Volvo finns kvar trots att de inte gjort några bilar de sista 15 åren! :D :wink: :D

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]