Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
12 månader är väl ersatt med 24 mån numera?

edit: Nähä, det hade man inte alls http://www.ahlbergbil.se/service/servic ... nbilar.asp
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
av bilgalen
KKR skrev:Nu verkar du veta mer än jag. Vad jag vet har alla Volvo 12-månaders eller 2 - 3.000 milsintervall. Flexifuelbilar har dessutom ett extra oljebyte vid halva körsträckan. Men det har ingen betydelse vad du kört på för bränsle.
Det kan du säkert ha rätt i. Jag menade mer generellt bland bilmärken.

Det extra oljebytet gäller ju just flexifulbilar oavsett om den är körd på bensin eller etanol. Men det gäller inte rena bensinbilar :)
av MattiasD
KKR skrev:
Tobbev skrev: Det billigaste bränslet för tillfället används, och det har den senaste tiden ofta varit bensin.
Ja, just därför är det konstigt att så många kör sina Flexifuelbilar på bensin. Så fort jagt ser ett inlägg med denna innebörd brukar jag gå ut på något bensinbolags hemsida och räkna. I dag, igen. För att att köra en V 50 1,8F kostar i dag bränslet: Bensin 8,95/mil och E 85 8,91/mil. Det var ett bra tag sen förhållandet var det omvända. Betyder detta att Flexifuelägare inte kan räkna?
Jag tror många räknar med 40% volymökning i förbrukning och det är en osanning bilmedia har lärt folk. Men verkningsgraden ökar med etanol i tanken och energiförbrukningen minskar. Enligt BEST låg Flexifuelbilar på 14% volymökning. Det finns ett stort spann och folk verkar inte orka, eller så är det okunskap, att ta reda på hur just deras bil är.
av sorsj
Om vi återgår till trådens ämne så är det ett viktigt faktum att reell bränslebesparing med s/s är helt obetydlig för alla utom för dem som kör ständig tät citytrafik i ganska varmt klimat. Att s/s blivit populärt hos biltillverkare beror mest på att körcykeln när man tar fram den officiella förbrukningssiffran innehåller orealistiskt mycket stopp där s/s-funktionen aktiveras. S/S är alltså ett enkelt sätt att putsa den officiella siffran (se t.ex. Volvo C30/S40/V50). För nästan alla konsumenter är det därmed en sänkning av den årliga vägtrafikskatten med kanske 300 kr som blir fördelen. Bränslebesparingen blir däremot helt obetydlig, vilket också skjuter miljöargumentet i sank.
Användarvisningsbild
av SvenB
Vi bilägare har gjort en test och kommit fram till att besparingen i en mindre lansortsstad är försumbar med s/s. I Stockholms morgon och eftermiddagsrusning under en månad och 30 mil var besparingen 1,12 liter.
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev:
Jag tror många räknar med 40% volymökning i förbrukning och det är en osanning bilmedia har lärt folk. Men verkningsgraden ökar med etanol i tanken och energiförbrukningen minskar. Enligt BEST låg Flexifuelbilar på 14% volymökning. Det finns ett stort spann och folk verkar inte orka, eller så är det okunskap, att ta reda på hur just deras bil är.
Jag måste erkänna att jag inte har en aning om hur mycket mindre min bil skulle ha dragit på bensin, jag har inte provat, jag har enbart kört på E85. Men eftersom transportstyrelsen uppger 0,74 lit/mil så är det den förbrukningen jag utgår i från.
av MattiasD
poseidon skrev:Den nya Audi A4 med etanol ligger nog högre än 30%...

http://www.alltommotor.se/tester/bilar/ ... 85-1.20593

Det är svårt att dra någon slutsats utan att veta vad bilen drar med bensin. Audis siffror för bensindrift kan ju ha samma fel som deras siffror för etanol? Vi får avvakta fler tester, som förhoppningsvis görs av mer opartiska jornalister än Swärd. Annars har Audi misslyckats ganska rejält. Min senast tank i V70 2.5FT slutade med en förbrukning på 1.09 l/mil. Inte långt ifån Audin, enligt Swärd, men jag har högre förväntningar på Audin eftersom jag upplever TFSI motorn som betydligt modernare än 2.5FT.

Med dieselmotor 2,4-2,5 vad är det för b[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]