Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Jag var och provkörde. Jag nollställe förbrukningen efter att motorn blivit varm, jag hamnade på 0,44L/mil utan att anstränga mig. Helt klart är bilen snål på bränsle.
Det skulle vara intressant med dessa enkla modifieringar på vanliga dieslar också.
Å andra sidan, jämför man med ex VW Passat TDI på spritmonitor.de så ligger den ofta runt 0,54 i snitt utan några modifieringar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joschua skrev:Jag var och provade drive modellen förra helgen och försökte bilda mig en uppfattning kring förbrukningen på den typ av körning jag kör - det är lite under att körkortet ryker på motorväg . enligt färddatorn tog den 0,49. Körde exakt samma slinga med en automat 2,4d den drog 0,73 . Det var en tur på ca 2,5 mil jag provade. Sen vet man ju inte om färdatorn var korrekt kalibrerad men det är ju en annan fråga.
Skillanden beror ju mycket på att det är Man vs Aut, jag har kört D5a Man vs Aut och det diffar ca 30% för mig med min körstil.

Jag ser verklige fram emot när Powershift kommer på de stora dieslarna. Har provat Direct Shift automat i andra bilmärken och där diffar Man vs Aut ingenting i förbrukning.
av joschua
VolvoB20 skrev:
joschua skrev:Jag var och provade drive modellen förra helgen och försökte bilda mig en uppfattning kring förbrukningen på den typ av körning jag kör - det är lite under att körkortet ryker på motorväg . enligt färddatorn tog den 0,49. Körde exakt samma slinga med en automat 2,4d den drog 0,73 . Det var en tur på ca 2,5 mil jag provade. Sen vet man ju inte om färdatorn var korrekt kalibrerad men det är ju en annan fråga.
Skillanden beror ju mycket på att det är Man vs Aut, jag har kört D5a Man vs Aut och det diffar ca 30% för mig med min körstil.

Jag ser verklige fram emot när Powershift kommer på de stora dieslarna. Har provat Direct Shift automat i andra bilmärken och där diffar Man vs Aut ingenting i förbrukning.
Automaten borde väl låsa momentomvandlaren i konstant motorvägsfart. Det är nog 2,4d motorn som drar mer helt enkelt.

Guru: Angående den kortare fjädringvägen - Har v70 drive lägre tillåten maxlast än en vanlig v70?
Senast redigerad av 1 joschua, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Guru skrev:
perhall skrev: Däremot är det ju bättre komfort i både 2,0D och 2,4D eftersom DRIVe-modellen har hårdare däck och lägre chassi + fem växlar
Lägre chassi men det är samma dämpning, bara höjden som skiljer. Tror inte att man i praktiken kan märka någon större skillnad i komfort mellan de olika varianterna.
Det är ju tre saker.
1. kortare fjädringsväg (har ju också fördelar men sämre komfort)
2. mindre, bullrigare motor och (tror jag) högre motorvarv på motorväg
3. lättrullande däck som går hårdare
PH

Med dieselmotor 2,4-2,5 vad är det för b[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]