Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jiha skrev:Någon som har jämnfört vilken bil som blir varm snabbast om man utgår ifrån att både bensin-bilen och diesel-bilen är kalla (säg -10 ), dieseln har hjälp av värmaren. Vilken bil blir behagligt varm i kupén först?

// Jiha
min erfarenhet säger tveklöst bensinaren. Dieseln behöver tillskottsvärmaren för att över huvud taget leverera värme i kuppen vid - 10
Variosboy skrev:Ni som har fjärrstarten, får man något "svar" från bilen att signalen nått fram så man vet om det startat eller inte!?
Nä inget svar från bilen, det som händer är att man håller on-knappen intryckt 2-3 sekunder så att gröna lampan slocknar. Sen är värmaren igång :-)-) :-)-)
GreenTurtle skrev:
ztaffans skrev::D Finns hur många tillfällen som helst. Bara fantasin sätter stopp.
När du handlar på Ica och det är -20 grader ute, vid slalombacken efter en dags skidåkning är det kanon och komma till en varm och isfri bil.
När du parkerar på stan.
Om du blir sittande och väntar i bilen en längre stund så behöver du inte ha motorn igång utan parkvärmaren istället.
När de inte lovar någon nederbörd så skulle jag föredra att inte ställa bilen i kallgaraget utan använda parkeringsvärmaren istället.
Som sagt bara fantasin sätter stopp.
På en dieselbil från Volvo så är det standard med parkeringsvärmaren, det du betalar extra för är tiduret och det kostade 1900:- extra på min 09:a, troligtvis något liknande nu och det är det absolut värt.
Ok, jag förstår. Men i ditt fall så använder man ju inte då tiduret utan enbart Direktvärmaren? Säg att jag kommer till ICA, skall in 10 min och det är -20 ute. Sätter jag då bara Direktvärmare PÅ och när jag kommer ut igen så sätter jag den till AV. I min display har har jag Tidur1, Tidur2, Extravärmare och Direktvärmare. Vad innebär Extravärmare?
Exakt vad värmer värmaren upp (motor, kupé, kaross, snösmältning osv.)?

Tack för infon.

Tiduret är den lilla kostnaden.
Har man dieseln så ingår ju värmaren och man köper till tiduret som en option (småpengar).
Har man bensinare så är det mycket dyrare då man måste punga ut för både värmare och tidur.

Värmaren värmer upp motor och kupé (kupé med hjälp av fläktarna så is o snö på rutorna smälter också).
AndersP skrev:
Variosboy skrev:Ni som har fjärrstarten, får man något "svar" från bilen att signalen nått fram så man vet om det startat eller inte!?
Nä inget svar från bilen, det som händer är att man håller on-knappen intryckt 2-3 sekunder så att gröna lampan slocknar. Sen är värmaren igång :-)-) :-)-)
Men om du tex är tre mil från bilen och trycker på knappen i tre sekunder, slocknar den gröna lampan då med eller!?
intressant fråga.... :roll: :shock:
då slocknar enbart den röda lampan :-)-)
Variosboy skrev:
AndersP skrev:
Men om du tex är tre mil från bilen och trycker på knappen i tre sekunder, slocknar den gröna lampan då med eller!?
Nepp, då blinkar den gröna lampan för att indikera att den inte kunde kommunicera med bilen.
Okey, perfekt!
Har nämligen funderat på att kompletter med fjärr nu när jag bytt jobb och har fått flextider, och det är ju en förutsättning att fjärren har dubbelriktad komunikation för att jag ska köpa..
Emiljonsson7 skrev:Elvärmaren skulle jag tippa är på ca 500-700W (Elmotorvärmaren)..........

Så jag skulle tippa på att dieselvärmaren ligger på mycket högre effekt. Vet att Lastbilar har värmare som kankomma upp i flera tusen Watt. Vet inte om det var det du menade men.......så tolkade jag frågan :)
bränslevärmaren ger storleksordning ca 4000 W. Så ganska bra tryck. Förbrukar halvliter/timme och kräver ca 30 W från batteriet. :mrgreen:
bränslevärmaren ger storleksordning ca 4000 W. Så ganska bra tryck. Förbrukar halvliter/timme och kräver ca 30 W från batteriet. :mrgreen:[/quote]

Ojj. Är den så pass kraftig. Inte konstigt att det blir varmt när det är -20. Då är det en otrolig effekt med såpass låg kostnad att köra värmaren.
0,5l/h. Hur länge går värmaren då det är ex -10 ute ?

Ha det gott i kylan (om du inte sitter i en dieselvolvo med värmare) :lol:

Mvh Lasse kör numera S80 2,4d-07

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]