Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

cy_berg skrev:Tack Vålvå, det var väldigt intressant info! Hur tycker du prestandan på 2,4D är i original-utförandet (163hk)? Är den VÄLDIGT slö, eller? Som sagt, jag är inte ute en massa hästar för att köra bilen väldigt hårt, men samtidigt får det inte bli farligt att göra omkörningar p.g.a. för lite kraft.
Den är inte slö med orginal effekt, men skillnaden mot en D5 är klart märkbar.
163hk räcker definitivt.
Med nuvarande effekt 205hk/450nm känns bilen som fullblodshingst :D
Dieslarna är givetvis mycket snålare, men tveksamt om du i slutändan tjänar så mycket på det.

Det finns en jämförelse mellan D5 och 2,5T på auto motor & sport. Den är intressant som jämförelse.
PH
JE jr: Intressant info, jag visste inte att det är samma motor i grunden i 2,4D och D5. Men om man nu låter Volvo "trimma" en 2,4D till 185 hk, hur funkar det med försäkring etc.? Typas bilen om, eller?

Perhall: Jag kommer att köra 2500-3000 mil per år, så med de förutsättningar som råder idag kommer jag att spara på en diesel, förutsatt att inköpspriset på en diesel är det samma som en bensinare. Dock händer det ju saker med både skatten på dieseln och bilskatten för dieselbilar, och man vet ju inte riktigt var det slutar vilket gör att ett köp idag ändå blir en spekulation. Till det kommer priset på diesel kontra bensin, som även det är ett vågspel. En diesel behöver man ju tanka mer sällan, och bara det är en stor fördel tycker jag 8) Jag läste förresten testet du hänvisade till, tack :)
Du kan uppgradera en 2,4D till antingen 185hk/400nm kostar 5900:- tror jag? (samma som D5), eller 205 hk/450nm kostar 8900:-.
Har du en D5:a kan du uppgradera till 205hk/450nm också för 8900:- ,man får ett intyg från volvo så man kan reg.besikta bilen med den nya effekten.
Hej
Har en S80 D5 -07 med manuell låda. Förbrukningen ligger närmare 0,8 än 0,6 för som du skriver så vill du ha en kraftigare motor. Visst jag kan köra med 0,6 förbrukning om jag är ute efter just låg förbrukning,men jag köpte inte en D5 för att krypköra och få ner förbrukningen till 0,6. Desutom så tycker jag att förbrukningen är väldig låg även med 0,8 för jag har haft bensinare innan och för att få en sån pigg bil som D5-an är så går det åt mycket mer bensin än 0,8

Slezii
Slezii skrev:Hej
Har en S80 D5 -07 med manuell låda. Förbrukningen ligger närmare 0,8 än 0,6 för som du skriver så vill du ha en kraftigare motor. Visst jag kan köra med 0,6 förbrukning om jag är ute efter just låg förbrukning,men jag köpte inte en D5 för att krypköra och få ner förbrukningen till 0,6. Desutom så tycker jag att förbrukningen är väldig låg även med 0,8 för jag har haft bensinare innan och för att få en sån pigg bil som D5-an är så går det åt mycket mer bensin än 0,8

Slezii
Slezii, tack för info och synpunkter :) Jag kör normalt sett väldigt "snällt" (när jag pendlar till jobbet) just för att hålla förbrukningen nere och har inte problem med det. Dock vill jag gärna ha lite kraft i bilen vid omkörningar, för att parera andra bilister etc. och det är det jag undrar lite över om 2,4D räcker. Nu har jag dock fått svar på fråga, i alla fall implicit eftersom man uppenbarligen kan "uppgradera" en 2,4D till 185hk och det duger åt mig om det skulle visa sig att jag behöver kraften. Det som dock återstår för min del är hur snålt man kan köra en 2,4D eller D5 just min pendlingsväg, men det är ju en annan sak :wink: Jag ser att du är från Malmö, och min pendling består av ca. 3 mil på E65'an från Skurup till Malmö, och sedan 5km stadstrafik (vilket i praktiken är från Rosengårds-avfarten från Inre Ringvägen in till city vilket innebär ett antal röd-ljus).
Jag bor i Skanör och jobbar i Vellinge,det är nästan 2 mil och min förbrukning ligger som sagt på 0,75,kanske lite mer nu med mottorvärmare(dieselvärmare) 2ggr om dagen. Men är du ute efter liten förbrukning så sätter du in farthållaren i 90 km/h på E65-an så borde du inte komma upp i 0,7. Jag tänkte ungefär som du i början,kör om lite när man måste,men när man vant sig vid bilen så ligger man inte i 90 längre,hellre tankar lite mer:)))).Det som gäller hästkrafterna är det väldigt individuelt men jag tycker absolut att den går bra med sina 185 hästar.

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]