Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Diesel5 skrev:Har två kompisar som båda åker D5 -08:or som har samma problem när det är kallt ute... Båda sitter det KCR-box i och jag tror ju att det måste ha med det att göra på nått vis... Kan en Dieselmotor gå dåligt om den får för mycket kall luft???

Nej, men huu KCR-boxar är ju rena Bonna-Trimmet enligt mig som gör mycket skada i motorn. Bättre då att mappa om med Polestar, BSR PCC, Rica eller liknande så får man ännu mera effekt med mindre risk för skador.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
jag skulle också tippa på något turborelaterat. Iaf om motorn går rent i övrigt. En diesel utan fungerande turbo blir orkeslös.
av mikeS80
fredrikaudi skrev:
CarMan skrev:en felkod som pekar på flera saker???

Är bilen privat ägd & fortfarande ägs av första ägaren så har du kkl i 3 år
Avgasgaranti i 5 år 8000 mil (om det nu tänds en motorlampa o felet påverkar bilens utsläpp)
TACK CarMan!!!
Den är privatägd och det är en ägare så det ska jag hävda!
Angående felkoden: det var en felkod men den pekade på flera olika möjliga fel, sedan fick jag för första gången upp ett larm när vi var i Sälen i veckan där det stod typ "Motorfel, boka service snarast", det kom engång och inget mer så det ska nog också få undersökas av Volvo.

Men det vore intressant att höra om det är några som har haft liknande fel så att man kanske kan hävda att det är känt typ.
Jag hade samma problem med min V70II D5 -08 som blev kraftlös så fort det blev kallt. Efter vissa försök med uppgradering av programvara så bytte man för knappt ett år sedan något som de namngav "laddtryckgivare/temperaturgivare". Efter detta byte har jag aldrig råkat ut för samma problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
tveksam till att det var fel på MAF. var felet konstant så du kan verifier att den nu är lagad? eller har du bara fått beskedet att den är lagad (det är jarmare ute nu!!!)
av fredrikaudi
Nej jag hade inte felet konstant men jag fick inte några fel på vägen hem vilket räckte i avstånd tidigare för att märka felet, dock så var det väl ca.15 grader kallare när jag lämnade in den så framtiden får avgöra.....jag skrivar här om det skulle återuppstå.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu kan du ju ha presis vilket fel somhelst på din bil, men eftersom dom byta MAF, av alla komponenter på bilen så tror jag dom gjort fel...

mikeS80 gissa nog rätt längre upp i tråden...

Din bil kommer att fungera fram tills det är minus 10-15 igen. (om du nu inte lyckas övertyga verksta att kolla din inlopstempratur för att se om den visar et relivant värde.)

Nu har jag lyft av multiremmen och det gör in[…]

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]