Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dupont
Hej angående toppfartspärr på 2.5T/2.5FT, föreslår jag Volvos holländska sida.
Gå in på modell S80N och V70 II klicka på prislistan för januari 2010 och...

Jag kan avslöja redan att Volvo S80N 2.5T/FT klarar 240 km/h med manuell låda, dock
är automaten spärrad än. När det gäller V70 II 2.5T/FT så klarar den 235 km/h med
manuell och 230 km/h med automatlåda. Visst finns det bilar som klarar högre toppfart
med 231 hk men det kan bero på luftmotstånd som utväxling samt att Volvo har bestämt
att en viss modell skall ha en viss toppfart. Dock så händer det att testbilar klarar högre
fart än den är angiven för och ofta lägre dessutom. Man skall också tänka på var bilen har
testats någonstans. Många tidningar toppar testbilar på bana som Autocar till exempel. Men
det är inte alltid banan räcker till för att få bilen att sträcka ut ordentligt. Jag kan tipsa om
en fantastisk bra site som toppar bilarna ordentligt. http://www.auto.it
Allt detta som skrivits som ovan skall inte jämföras med hastighetsmätaren som oftast visar
för mycket.

Ha det gott

Ulven
Användarvisningsbild
av tagetuff
Ok, tack för lite intressanta tips Dupont! Om detta stämmer borde jag med gott samvete o de större hjul jag har kunna få lyfta spärren o nå 250km/h med de 258hk den levererar nu. Inte värdens viktigaste, men när man optimerat för etanol och fått bilen att andas fritt är det lite snopet att bli strypt vid 210knyck på Autobahn...
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:Men med feta sulor och automat så vet i fasiken...... jag behöver flera mil känns det som med min XC70 och då har jag smala däck, manuell 205 hk. XC60 har grymt mycket högre luftmotstånd.
Ligger effekten nerflyttad då mot gamla D5? Min rullar hyffsat lätt upp i strax över 200. Upp till 222 tog det någon mil på Autobahn.
av Steff 99
tagetuff skrev:Ok, tack för lite intressanta tips Dupont! Om detta stämmer borde jag med gott samvete o de större hjul jag har kunna få lyfta spärren o nå 250km/h med de 258hk den levererar nu. Inte värdens viktigaste, men när man optimerat för etanol och fått bilen att andas fritt är det lite snopet att bli strypt vid 210knyck på Autobahn...
Men hur kul är det att köra en "skåpbil" i 250kmh
99.9% av oss som köper en V70 är inte intresserade av att köra 250 , eftersom bilen är orolig och inte alls kul i hastigheter över 200 kmh.
Detta kanske är en av orsakena att Volvo inte marknadsför V70 som en sportbil utan som en "lastbil"
av Tobbev
Kul och Kul. När jag kör på Autobahn i 200+ km/h gör jag inte det för att det är kul, utan för att komma fram så fort som möjligt.
av swemax
Tobbev skrev:Kul och Kul. När jag kör på Autobahn i 200+ km/h gör jag inte det för att det är kul, utan för att komma fram så fort som möjligt.
Min erfarenhet är att det bara går fortare om sträckan är så kort att du slipper tanka annars blir tiden från A till B sämre och dessutom tycker jag att man blir ganska utmattad av den koncentration som krävs för att ligga å köra i 200+

Speciellt nuförtiden när det ju dessutom är ganska sällan som trafiksituationen tillåter några längre 200+ repor med alla omkörande långtradare och dylikt.

Mentaliteten på AB förändrades tyvärr drastiskt när Trabanter och liknande "släpptes ut" och innan dess var det ju riktigt trevligt att köra där och det gavs ganska goda möjligheter att åka fort även längre sträckor.
av Tobbev
swemax skrev:
Tobbev skrev:Kul och Kul. När jag kör på Autobahn i 200+ km/h gör jag inte det för att det är kul, utan för att komma fram så fort som möjligt.
Min erfarenhet är att det bara går fortare om sträckan är så kort att du slipper tanka annars blir tiden från A till B sämre och dessutom tycker jag att man blir ganska utmattad av den koncentration som krävs för att ligga å köra i 200+

Speciellt nuförtiden när det ju dessutom är ganska sällan som trafiksituationen tillåter några längre 200+ repor med alla omkörande långtradare och dylikt.

Mentaliteten på AB förändrades tyvärr drastiskt när Trabanter och liknande "släpptes ut" och innan dess var det ju riktigt trevligt att köra där och det gavs ganska goda möjligheter att åka fort även längre sträckor.
Håller med, det var bättre förr. Tillfällena blir färre då man kan stå på, men när man väl kan det så gör jag det inte för att det är kul, utan för att minimera restiden.

Och som sagt, man får tanka ofta om man kör långa sträckor 200+. Glömmer aldrig en resa Kiel-Holland i en V70R. När vi var 5 mil från holländska gränsen (dvs efter 35 mil) så var tanken tom. 2 liter per mil alltså.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev:Men med feta sulor och automat så vet i fasiken...... jag behöver flera mil känns det som med min XC70 och då har jag smala däck, manuell 205 hk. XC60 har grymt mycket högre luftmotstånd.
Ligger effekten nerflyttad då mot gamla D5? Min rullar hyffsat lätt upp i strax över 200. Upp till 222 tog det någon mil på Autobahn.
Vet inte om den gamla 185an är snabbare än nya 205an. Jag tycker dock att det tar evigheter att ta sig över 200 km/h (på GPSen) i alla fall och visst går det att pressa till 222 km/h om man bara håller på tillräckligt länge.

Men en XC60 som man frågade om ovan har ju 10% mera luftmotstånd om man har lite breda däck på den och 10% extra luftmotstånd slår ju hårt på toppfarten.

Kul för övrigt att D5an är snabbare än T6an, eftersom T6a är spärrade vid 210 medan D5an är ospärrade för den bör inte orka gå fortare.

Och inte fasiken har väl T6an levererats med lågprisdäck H-däck klassade för 210 och man har spärrat den vid 210 av den anledningen, det är väl Volvo som tror att väghållningen inte räcker längre på den bilen.
Användarvisningsbild
av supersonic
Dupont skrev:Hej angående toppfartspärr på 2.5T/2.5FT, föreslår jag Volvos holländska sida.
Gå in på modell S80N och V70 II klicka på prislistan för januari 2010 och...

Jag kan avslöja redan att Volvo S80N 2.5T/FT klarar 240 km/h med manuell låda, dock
är automaten spärrad än. När det gäller V70 II 2.5T/FT så klarar den 235 km/h med
manuell och 230 km/h med automatlåda. Visst finns det bilar som klarar högre toppfart
med 231 hk men det kan bero på luftmotstånd som utväxling samt att Volvo har bestämt
att en viss modell skall ha en viss toppfart. Dock så händer det att testbilar klarar högre
fart än den är angiven för och ofta lägre dessutom. Man skall också tänka på var bilen har
testats någonstans. Många tidningar toppar testbilar på bana som Autocar till exempel. Men
det är inte alltid banan räcker till för att få bilen att sträcka ut ordentligt. Jag kan tipsa om
en fantastisk bra site som toppar bilarna ordentligt. http://www.auto.it
Allt detta som skrivits som ovan skall inte jämföras med hastighetsmätaren som oftast visar
för mycket.

Ha det gott

Ulven
Tack för tipset om sajten! Äkta acc och toppfartstester gillar jag skarpt :twisted:
av Steff 99
Med "inte kul" menar jag okonsekvent, slingrig och behöver passas, därför är det ingen bil som inbjuder till långa körpass i hög hastighet.
Har man standardchassi så är bilen inte något fartvidunder, möjligt att den gamal V70 R var bättre , men den fick också kritik över att vara okonsekvent i högfart.
Precis som någon annan nämde så är även autobahn en väg där man idag kan uppleva både det ena o andra och därför måste man ha en bil med precis väghållning och bra bromsar när man sträcker ut i över 200 kmh om något snabbt händer.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?