Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
Noen som vet hvordan man måler oljenivået på den nye D-5 motoren.?
Har sett en liten oljepeilestav på motoren, men den kan jo bare brukes av verksteder?
Noen som vet noen muligheter for å kunne sjekke nivået på oljemengden i motoren, uten å måtte oppsøke verksted?
Noen lure triks om avlesing av nivå via computeren?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Twendor skrev:Noen som vet hvordan man måler oljenivået på den nye D-5 motoren.?
Har sett en liten oljepeilestav på motoren, men den kan jo bare brukes av verksteder?
Noen som vet noen muligheter for å kunne sjekke nivået på oljemengden i motoren, uten å måtte oppsøke verksted?
Noen lure triks om avlesing av nivå via computeren?
Slå på tändningen utan att starta och vrid fram det i färddatorn,
av Twendor
Takk for tipset.
Har forsøkt men ikke fått fram noen data.
Jeg har nøkkelfri adkomst, og forsøkte både med isatt og uttatt nøkkel.
Mulig det ikke kommer noen måling hvis nivået er korrekt? Bilen har bare gått 7000 km. Men ville vært betryggende å vite om nivået er ok.(har tidligerer eid bil som manglet over 2 liter på bare noen mnd med kjøring)
av JHg
Håll inne startknappen 2-3 sek. utan att trycka på bromsen. Då hittar du oljenivån i färddatorn.
Användarvisningsbild
av Falk
Hur exakt är mätaren? Nå'n som vet hur den fungerar rent tekniskt, vilken typ av givare är det, och hur tolkas signalen den ger ifrån sig? Min bil har nu gått ca500mil och mätaren visar fortfarande fullt. Tycker den borde dragit några dl olja de första milen... Hur har det varit för er som hunnit köra lite längre med de nya dieslarna, när har ni fyllt på?
När nivån börjar bli låg, hur är det, poppar mätarn upp på displayen av sig själv för att visa att det är dags att fylla på, eller är en blinkande lampa och tappat oljetryck den första varningen man får?

(Den här mätaren är IMHO en kvasifiness som inte har alldeles stort värde för mig som bilbrukare. Kunde varit coolt som en kompletterande gadget om man haft kvar oljestickan. Kan man eftermontera en normal oljesticka, finns det nå'n som passar på de nya motorerna?

Vad är nästa steg? Kanske en iPhone-app som visar oljenivån i din D5-motor. :roll: :P )
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Falk skrev:Tycker den borde dragit några dl olja de första milen... Hur har det varit för er som hunnit köra lite längre med de nya dieslarna, när har ni fyllt på?
Har aldrig fyllt på någon olja i mina dieslar, knappt sjunkit något på första 3000 milen och första servicen.

Nya motorer är tillverkade med sådan precision att ytorna är så fina att de inte behöver slitas in för att täta och gå lätt. Det är väl därför jag aldrig längre märker någon miskad förbrukning efter inkörningen.
av Twendor
Tusen takk for svaret.
Fungerte utmerket, og har nå fått sjekket oljenivå. :lol:

Bilen hadde faktisk 1 nivå mindre enn max. Men parkeringen er ikke optimal, så får sjekke igjen når jeg får parkert på jobb. Betryggende å vite at motoren har et ok oljenivå.

Takk igjen til de kunnskapsrike på forumet, og ha en riktig god helg. :D
av JHg
Mellan Min-Max

Diesel
2.4D/D5: 1,5 liter
2.0D : 1,8 liter
Flexi
2,5FT: 1,3 liter
2,0F : 0,8 liter
av Twendor
Sjekket oljemengde på motoren igjen. Bilen var parkert helt flatt denne gangen, og nå var oljenivået på
max-merket. :P
Virker som at oljenivået er som når bilen var ny, noe som er bra etter vel 7000 km.
Fin funksjon med avlesning i display. Håper virkelig det er til å stole på.
Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

1986 GLT kamdrivning

Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 24[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]