Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Variosboy skrev:Vad ingår i det service-schemat? Måste ju vara någon mer än vanliga servicarna, annars låter det dyrt tycker jag!?!?

Om jag servar min bil tre gånger på tre år så blir det ju sammanlagt 8400:- medan man med serviceschemat betalar nästan 10400:- om månadskostnaden är 288:-/månad.. Har kollat på volvos hemsida, men inte hittat att man "får något mer för pengarna"!?
Frågan är om servicen som uförs vid 6000 mil ( den kostar tydligen över 6000kr) innehåller mer än den som sker vid två år om bilen gått mindre än 6000 mil...vad jag förstått så är det en service varje år om bilen rullat mindre än de 3000 mil som det skall vara mellan varje service.
Om så är fallet så har man olika innehåll beroende på om det är årsservice alt milservice och hur håller man reda på detta ????
Användarvisningsbild
av AndersP
Steff 99 skrev:
Variosboy skrev:Vad ingår i det service-schemat? Måste ju vara någon mer än vanliga servicarna, annars låter det dyrt tycker jag!?!?

Om jag servar min bil tre gånger på tre år så blir det ju sammanlagt 8400:- medan man med serviceschemat betalar nästan 10400:- om månadskostnaden är 288:-/månad.. Har kollat på volvos hemsida, men inte hittat att man "får något mer för pengarna"!?
Frågan är om servicen som uförs vid 6000 mil ( den kostar tydligen över 6000kr) innehåller mer än den som sker vid två år om bilen gått mindre än 6000 mil...vad jag förstått så är det en service varje år om bilen rullat mindre än de 3000 mil som det skall vara mellan varje service.
Om så är fallet så har man olika innehåll beroende på om det är årsservice alt milservice och hur håller man reda på detta ????
En årsservice innehåller färre "punkter" än en milservice ?:-/
Användarvisningsbild
av StringerBell
Stirra er inte blinda på mil och år. När servicelampan lyser är det ingen återvändo. Min lampa lyste efter 5000, tusen mil före ordinarie 6000 mila. Man undrar vad förre ägaren sysslade med. Rally?
av Steff 99
StringerBell skrev:Stirra er inte blinda på mil och år. När servicelampan lyser är det ingen återvändo. Min lampa lyste efter 5000, tusen mil före ordinarie 6000 mila. Man undrar vad förre ägaren sysslade med. Rally?
Det är det nog ingen som har tvivlat på...men vilken service är det som man utför efter två år, är det samma som efter 6000 mil ?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Steff 99 skrev:
StringerBell skrev:Stirra er inte blinda på mil och år. När servicelampan lyser är det ingen återvändo. Min lampa lyste efter 5000, tusen mil före ordinarie 6000 mila. Man undrar vad förre ägaren sysslade med. Rally?
Det är det nog ingen som har tvivlat på...men vilken service är det som man utför efter två år, är det samma som efter 6000 mil ?
Typ, ja.
av perhall
Kan det helt enkelt inte vara så att det gått ett år sen senast, oavsett vad förra ägaren gjorde och inte gjorde...?
PH
Användarvisningsbild
av StringerBell
perhall skrev:
Kan det helt enkelt inte vara så att det gått ett år sen senast, oavsett vad förra ägaren gjorde och inte gjorde...?
PH
Nej, om jag minns rätt var det 9-10 månader sedan sist. Jag får hoppas att det inte blir en vana, bara.
av chuckbuck
Dagens 3000milabesök för oljebyte på en 2,0F kostade 1549:- i Tumba utanför Stockholm.

När jag jobbade extra på en mack under skoltiden hade vi bäst marginal på olja o liknande. Särkilt när vi kunde använda oljan från fat men tog betalt som om kunden köpte literförpackningar i butiken.
Verkar vara likadant nu för tiden, he he.

Brukar göra ett extra mellanbyte på den andra bilen som har 3000 intervall. Kör då med en liten elpump o suger ur oljan. Kommer nog göra likadant med denna om ett par år. Lär vara oljan som blir dålig av etanolen och inte full av partiklar så filtret borde vara ok. Att slippa demontera filter och skydd (gissar jag) under bilen spar en massa jobb.
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]