Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
Hender dette på bestemt område?

Hadde selv problemer med V70én på et par steder, det kom fram i ettertid at jeg parkerte på et magnetfelt, og at dette forstyrret startsperren. Det var et bilbergingsselskap som hadde lagt merke til at flere bilmerker hadde problemer på bestemte steder, deriblant der jeg hadde problem.
Det var spesielt en bestemt parkeringsplass på arbeid, som var vanskelig. Hadde problemer med å få åpnet bilen med fjernkontrollen, og deretter å få start på den.

Mulig dette er et bomskudd, men ligner litt på mitt tidligere problem. Og ettersom verksted ikke finner feil, kan det jo være forstyrrelser lokalt.(Magnetfelt, høyspentledninger eller antenner for politisamband ol.)
av Pepps
Det var intressant! Jag kör ju mest i min egen stad Borås så jag kan väl säga att det händer ofta där i alla fall. Och det händer oftare i källaren på min arbetsplats och på parkeringar inne i centrala stan än på garageuppfarten till mitt hus som ligger en bit utanför stan. Möjligen kan det vara så att en del av problemen ligger i det du just beskrivit. Alltid något, tack!
av lobbysleeper
Jag har två gånger råkat ut för att bilen inte startat när jag tryckt på knappen. Försöker minnas vad som hänt när jag tryckt knappen, har för mig att alla "tändningslampor/start/motorsymboler" tänds i panelen, men inte ett knyst från motorn.

Senast var det när jag kört en bit, stannat och stängt av bilen, men låtit nyckeln sitta kvar, gått ut och källsorterat, när jag sedan skulle starta igen hände inget tills jag tagit ut nyckeln och satt i den igen. broms nedtryckt och växel P givetvis.

Första gången minns jag inte scenariot, men tror nästan det var liknande, dvs kör-stäng av-nyckel kvar-försöker starta...

Du kanske inte är ensam om problemet, även om mitt uppstått extremt sällan.
Vill dock minnas att jag gjort allt i ett snabbt tempo (i alla fall senaste gången), när man vill snabbt iväg (tänk bankrån :wink: fast denna gång var det en sopbil som ville ha min plats). Så jag kan inte utesluta att bilen trodde jag bara ville dra igång tändningen (som när man trycker snabbt på "start" utan att bromsa). Men samtidigt gick den ju inte att starta när jag väl provade igen med broms nedtryckt...

PS. ändra rubriken så det inte antyder till keyless (så kanske fler hittar in med problemet)
av hansjkpg
~Kalle~ skrev:Ändrade rubriken lite
/Kalle
Hej , Är inte direkt hemma på det där med keyless och dess startproblem , men i och med att bilen startar efter ett antal startförsök så kan man ju börja undra , känner bilen av om broms och koppling är nertryckta ??? ska den göra det och något är fel på dom sensorerna så kan väl problemet yttra sig så att han får hålla på och när han gjort det tillräcklig många gånger så börjar något röra på sig så den känner av koppling och broms igen ??? bara ett förslag från en som inget vet *S*
av Knasen
Pepps skrev:Med risk för att bli lite tjatig. Jag sätter i nyckeln, trampar ner koppling och broms, trycker på start, ingenting händer. Inget felmeddelande visas trots detta i displayen. Då jag fortfarande har pedalerna nedtryckta men släppt starknappen så tänds framljusen. Men det är inte detta som är huvudproblemet utan att bilen faktiskt inte startar, först efter 10 försöket i extremfallen. Mycket irriterande!!
Normalt sett då bilen startar så räcker det med att trycka in startknappen en kort sekund. Det kan väl inte vara meningen att jag skall trycka in knappen 5-10s eller?
Det är ju konstigt att det fungerar 9 av 10 gånger. Men i bland så uppstår felet 2-3 gånger på raken under samma dag.
Rent spontant så skulle jag säga att verkstaden skall kolla kabel till startmotorn (D+) är det något konstigt med den /kommunaktion på denna kabeln (LIN-buss), så kan bilen bete sig på detta sätt, inga meddelanden eller felkoder sätts vid symptom, utan att strålkastarna slockar + att belysning i startknappen slockar, som den skall göra utan motorn startar, för att sedan tändas upp igen efter misslyckad start.
Användarvisningsbild
av CarMan
Startmotorn har ingen D+ eller linkomunikation.
geneatorn har, men förklara gärna hur det ska kunna störa ut startmotorn.
av Knasen
CarMan skrev:Startmotorn har ingen D+ eller linkomunikation.
Nej, självklart så har inte startmotorn någon lin-buss(sitter inte med kopplingsschemat framför mig en fredagkväll) :wink: men däremot så har den en kabel till solenoiden som styrs av startrelät som i sin tur styrs av ECM, skiter det sig någonstans där så kan få dessa symptom, eller så är startmotorn kass helt enkelt.
av hansjkpg
Knasen skrev:
CarMan skrev:Startmotorn har ingen D+ eller linkomunikation.
Nej, självklart så har inte startmotorn någon lin-buss(sitter inte med kopplingsschemat framför mig en fredagkväll) :wink: men däremot så har den en kabel till solenoiden som styrs av startrelät som i sin tur styrs av ECM, skiter det sig någonstans där så kan få dessa symptom, eller så är startmotorn kass helt enkelt.
En -08 med kass startmotor ? lite bättre kvalite har väl volvo?

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]