- tis 17 nov 2009, 16:34
Det var ju EXAKT detta jag gjorde, låt oss prata vektorer, däckens friktion ger upphov till en bakåtriktad vektor som bromsar bilen om du BARA bromsar. 18 kN räcker till att bromsa ner din bil på 2 ton till stillastående på 43 meter och du kommer att ha ca 0,9 g retarderande acceleration bilen under inbromsningen.
Det hoppas jag vi alla är överens om ???????? Att bromsa ned från 100 på 43 meter är ju rätt normalt eller??? Eller tycker ni annorlunda.
Om vi istället svänger kommer vi ha en sidoriktad vektor, en centrifugal/centripetalkraft, det är den som gör att bilen svänger...
Hoppas att vi fortfarande är eniga eller tycker ny något annat.
Den vektorns kraft är
Det ger att med 0.9 g så räcker det till en sväng med radien på 80 meter, du kommer alltså smälla in i väggen som är redan 40 meter bort. Inga vanliga bilar grejar mer än 0,9 g i kurvor, Viper och Porche ligger på 0.9 g.
Är vi ense eller är det på något annat sätt???
jhenrikj skrev:Vad sägs om att glömma bort allt som har med friktion att göra och kolla lite på vektorerna istället. Eftersom du svänger bort från målet så förändrar du ju riktningen på hastigheten bort från målet.Jag försöker igen, uttrycker jag mig underligt på något sätt så det är svårt att föstå vad jag menar.
Det var ju EXAKT detta jag gjorde, låt oss prata vektorer, däckens friktion ger upphov till en bakåtriktad vektor som bromsar bilen om du BARA bromsar. 18 kN räcker till att bromsa ner din bil på 2 ton till stillastående på 43 meter och du kommer att ha ca 0,9 g retarderande acceleration bilen under inbromsningen.
Det hoppas jag vi alla är överens om ???????? Att bromsa ned från 100 på 43 meter är ju rätt normalt eller??? Eller tycker ni annorlunda.
Om vi istället svänger kommer vi ha en sidoriktad vektor, en centrifugal/centripetalkraft, det är den som gör att bilen svänger...
Hoppas att vi fortfarande är eniga eller tycker ny något annat.
Den vektorns kraft är

Det ger att med 0.9 g så räcker det till en sväng med radien på 80 meter, du kommer alltså smälla in i väggen som är redan 40 meter bort. Inga vanliga bilar grejar mer än 0,9 g i kurvor, Viper och Porche ligger på 0.9 g.
jhenrikj skrev:Med ditt resonemang att det bara är friktionen som avför om man får stopp eller inte så skulleDet skrev jag inte, jag skrev att INGEN normal bil klarar en U-Sväng på 40 meter i 100 knyck. Inte en chans, det blir 2 g och det klarar inga vanliga bilar.
man köra in i hindret även om man under tiden hinner med en hel U-sväng,
jhenrikj skrev:Jag har aldrig någonsin påstått att stoppsträckan blir 17-19 meter, den som hävdar något sådant är antingen ej läskunnig eller helt enkelt dum.Nej du har ju sagt att stoppstäckan "fågelvägen" blir 17-19 meter och "körstäckan" längre, det jag inte får ihop är hur du kan får ned fågelvägen till 17-19 meter. Ska du "klämma in" 40-50 meter "körstäcka" innan "17-meterslinjen" så blir ju svängarna grymmare än någon bil i världen klarar av. inte en en F1 bil kan svänga så.
VolvoB20 skrev:
jhenrikj skrev:Ja, exakt så som bilden visar....bra ritat.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.