Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
borstarmicke skrev:Synd att de inte skippade T6:an i V70II, i XC90 är den ju tydligen törstigare än V8:an...
Hade varit riktigt nice med en V70 V8 AWD!
Är det verkligen så? T6 finns inte i XC90 så det är svårt att veta. Jag tror att de är ungefär lika törstiga, men V8:a är ju grymt mycket schysstare på alla sätt!
PH
Användarvisningsbild
av drawman
Jo XC90 T6 rullar på våra vägar! Dock äldre års modeller!
av perhall
XC90_Executive skrev:Ja, men det är den gamla T6-motorn på 272hk.
Det stämmer! Fram till 05 ca när V8:an kom. Men den motorn kan man ju ändå inte jämföra med nya T6. Tycker gamla T6 var rätt slö, dessutom rätt törstig och 4-stegsautomat...
av borstarmicke
My bad, tänkte inte till riktigt, då haltar ju jämförelsen lite...

Men en V70II R AWD med V8 med dubbelturbo, 400+ hk hade ju varit grymt!

Ingen storsäljare men dock en sk. "halo car" på samma sätt som M ,RS och AMG.

Surt med C30R, fanns ju färdig för serietillverkning när marknaden dog.
Snackade med en kille på Torslanda som kört den, 350hk o awd med helt sjuk väghållning...

Tror knappast Geely kommer lägga pengarna på en ny R-serie tyvärr...

Blev lite OT, ok ändå kanske...
Användarvisningsbild
av Krollspell
perhall skrev:

Det stämmer! Fram till 05 ca när V8:an kom. Men den motorn kan man ju ändå inte jämföra med nya T6. Tycker gamla T6 var rätt slö, dessutom rätt törstig och 4-stegsautomat...

Jag håller inte riktigt med eftersom jag har lång erfarenhet av dessa bilar. Jag har haft 3 T6:or av den "gamla" modellen, -99, -02 och en -05:a. Fr o m 2002 när det vart större cylindervolym och ny motorstyrning vart det nästan en ny motor, mycket bättre bottenvrid, borta var den gamla "fördröjningen" innan turborna laddade på. Faktiskt riktigt vass och kan mycket väl mäta sig med nya T6:an som jag också testat av en hel del, som dessutom dras med en högre vikt.

En annan fördel var att man på ett enkelt sätt kunde få 321 hk och 456 nm från Bsr via PPC.
( http://sv.bsr.se/products/t524/)

Till trådens ämne så vågar jag påstå att V8:a motorn är en kanonmotor, urstark ( 298hk på drivhjulen enl. T V) och går att köra ganska snålt (nåja allt är relativt) på landsväg, faktiskt under nya T6:an visade det sig om man håller jämn lands eller motorvägsfart.

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]