Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:När jag ska köra om 2 långtradare som ligger på rad när jag kör på de smala landsvägarna från Småland ner till sillstryparna i Blekinge ( :D )så sitter jag hellre i en bil som gör 70-130 på 5 sek än en som det tar 20 sek för.
Arese, Du måste tänka i nya banor, med en snabb MC plockar du inte 2 långtradare i varje ryck, utan 4 st.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Arese, Du måste tänka i nya banor, med en snabb MC plockar du inte 2 långtradare i varje ryck, utan 4 st.

Nu är vi långt OT och svävar :wink:

MC är farligare än något annat vad det gäller hastighetsökning. På en "plastraket" hinner du ju inte ens säga Kawasaki ZX10-R innan du är uppe i 200+! :wink:

Men jag håller med om att det känns betydligt säkrare att köra om när jag kör S80 V8 än när jag kör 1,6 DRIVe - där det krävs betydligt mer planering.
av Arese
Bra idé - tror dock att kostymen blir så skrynklig att clienterna börjar undra....

Mvh
Arese
av perhall
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:Ja det kan jag förstå, du har ju 4,53:1 :shock: med manuell låda... iofs rätt stora hjul på XC:n men ändå..
/Thomas
Precis, med högre utväxling hade man ju sparat mängder med bränsle.

Nu kan man åka med 2-ton hästsläp på 6:an hela dagen, Jag drog just upp 2.2 ton båt ur sjön och det räckte nästan med tomgång. Det säger mig att bilen är för lågt växlad.
En intressant fråga är hur mycket det höjer förbrukningen. skulle den bli 5 procent lägre med högre utväxling? Det låter ju faktiskt rimligt att man får köra på 5:an ibland när man har 2.2 ton släp... eller hur!
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]